Zaterdag 8 juni 2024

8 juni 2024 - Gennes, Frankrijk

We gaan vandaag verder naar Gennes. We schrijven ons daar in op camping “Au bord de Loire”. Met de ACSI kortingkaart wordt het een heel schappelijke prijs. Na de lunch fietsen wij richting La Bohalle, waar we gisteren geëindigd zijn.

240608 route voor de deur

Als we de camping afrijden, staan we al meteen op de route van La Francette, mooier kan het niet.

240608 La Loire

Bij Le Thoureil ligt een prachtige kade met veel oude bootjes, waar je een tochtje mee kunt maken.

240608 abdij 240608 opschrift abdij

In St-Maur zien we langs de kant van de weg een hele grote abdij.

Deze Benedictijnse abdij is in de 6e eeuw gesticht op een Gallo-Romeinse vestingplaats. Zijn klassieke uiterlijk kreeg deze abdij in de 17e eeuw.

240608 priorij

Hierna komen we in het plaatsje St-Rémy-la-Varenne. Hier staat een 1000 jaar oude priorij, dat een mooi plaatje oplevert. We steken nu de Loire over en komen dan in St.Mathurin-sur-Loire. Het grootste deel van dit plaatsje is aan de kade gesitueerd. Deze plaats had een haven aan de Loire, waardoor er veel handel was. Vooral hennep voor het maken van touwen, werd met boten over de Loire vervoerd. Deze welvaart bracht veel grote huizen aan de kade met zich mee. We rijden door naar La Bohalle. De weg loopt nogal zigzag door de cultuurgronden. Deze gronden waren te duur om als rijweg aangekocht te worden. Wij rijden tot aan Chapelle de la Salette, het eindpunt van gisteren. Daar keren we om en rijden terug naar St-Mathurin-sur-Loire, waar we op een terrasje van een glaasje Orangina genieten.

240608 St-Rémy-la-Varenne

Weer aan de overkant van de Loire zien we nu de achterkant van de priorij waar aan de linkerkant de échauguette (uitkijktorentje) opvalt. In Gennes aangekomen gaan we eerst nog boodschappen halen bij de Super-U. Met 39 km zijn we weer op de camping.

1. Jantien:
    9 juni 2024
    Mooie verhalen en ik ..... ik reis weer met jullie mee. Af en toe een bekend terrein.

Jouw reactie