Zondag 9 juni 2024

9 juni 2024 - Gennes, Frankrijk

Vandaag gaan we richting Saumur. Het wordt flink klimmen over de nodige heuvels. Zodra we kunnen, rijden we terug naar de oevers van de Loire. We komen dan in het centrum van Cunault terecht.

240609 Notre Dame de Cunault I 240609 Notre Dame de Cunault II 240609 Notre Dame de Cunault III 240609 kasteel kasteel Cunault

Hier staat de Notre-Dame de Cunault, een romaanse kerk uit de 12e eeuw. De kerk bevat nog enkele fresco’s. Ook zijn er mooie uitgewerkte kapitelen.

240609  Donjon en kerk

We rijden door naar Trèves, waar we een donjon uit de 15e eeuw zien met ernaast een romaanse kerk uit de 12e eeuw. We fietsen een heel eind langs de Loire en we drinken in Chênehutte een kop koffie. Hierna krijgen we een stuk fietspad dat regelmatig onderloopt door de Loire.

240609 hoogstand water 240609 uitgesleten

Je ziet het goed aan de hekken, die vol met rommel zitten. Het eilandje in de Loire heeft een door de stroom afgesleten oeverwand van zeker wel 2,5 mtr hoog. Vlak bij St-Hilaire worden we weer de heuvels ingestuurd en komen we bij St-Barthélemy. Daar is het moeilijk de juiste bordjes te vinden. Wij volgen prompt een bordje van La Francette alleen en we rijden dan naar het zuiden (stand van de zon), wat niet de bedoeling is. Na ruim twee kilometer hebben we het in de gaten. We keren om en vragen het nog na aan een jongeman. Die stuurt ons via de gewone weg en verkeersborden naar het centrum van Saumur.

240609 kasteel, hotel, kerk en stadhuis

Vanaf de brug hebben we een mooi zicht op het kasteel, de kerk St.Pierre en het stadhuis (La Castellane). Het ziet er ook als een kasteel uit. Dan proberen we de terugweg echt langs de oever van de Loire te vinden. En het lukt zowaar. De fout lag niet bij ons, maar bij de verkeerde borden. In plaats van weer de heuvels te beklimmen, nemen we nu de D751, een gewone weg en volgen die tot aan Gennes. In Chênehutte drinken we een Orangina. We worden herkend van vanmorgen. In totaal hebben wij vandaag bijna 43 km gereden.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lilian:
    25 juni 2024
    leuk om zo met jullie mee te kijken.
    mooi gebied waar jullie nu rond fietsen

Jouw reactie