Maandag 10 juni 2024

10 juni 2024 - Gennes, Frankrijk

Wij willen vandaag op de rustdag die we ingepland hebben, een (stads)wandeling door Gennes maken.

240610 bloemen bij brug

We volgen het fietspad langs onze camping en komen zo bij de hangbrug over de Loire. Voor opvulling van de zijkanten heeft men veel rozen gebruikt, het ziet er leuk uit. We lopen onder de brug door en komen zo bij het haventje van Gennes. Het stelt niet veel voor, het zijn slechts een paar aanlegsteigertjes.

240610 St-Eusèbe 240610 oorlogsmonument voor 1940

Daarna gaan we naar de St-Eusèbe. Het blijkt een enorme klim te zijn. En jammer genoeg is de kerk ook nog eens gesloten. Wel mooi is het oorlogsmonument, vooral voor de gevallenen in 1940.

De cadetten van de militaire school uit Saumur hebben met man en macht geprobeerd stand te houden tegen de Duitsers. De 17 mannen die hier bij deze slag om het leven kwamen, zijn afzonderlijk begraven. In Duitse kranten is hun moed zelfs bewonderd.

We gaan naar beneden om naar de grotwoning te bekijken. Helaas is de trap gesloten omdat deze onveilig geworden is. We zullen het later op de dag via de andere nog eens proberen. Het amphitheater wordt ook bij deze stadswandeling genoemd. We lopen er naar toe, maar het stelt niet veel voor, omdat het erg verwaarloosd is.

240610 heremietgrot

Vlakbij is een grot van een heremiet (kluizenaar). Binnen staat een sarcofaag. We lopen terug richting stadje en zien langs het water een voormalige molen. We denken dat het een watermolen is geweest, omdat hij een beekje ligt. We lopen daarna naar de St-Véterin kerk. Aan de kerk is gebouwd vanaf de 11e eeuw.

240610 St-Elisabeth

Binnen staat een beeld van St-Elisabeth.

Gravin Elisabeth was met een krenterige man getrouwd. Als zij de armen brood wilde brengen, moest zij dat stiekem doen. Op een dag zag de graaf haar weer lopen met een mand onder haar mantel. Hij werd vreselijk boos en beval haar de broden uit haar mand te halen. Toen ze haar mand opendeed, kwamen er allemaal rozen uit. God had haar geholpen. Wegens haar goede werken en het feit dat God haar hielp, is zij later heilig verklaard.

240610 wasplaats

Om de hoek bij de kerk zien we de wasplaats. Dan lopen we terug naar de camping voor de koffie en lunch. Na deze lunch willen we boodschappen op de fiets gaan doen. Maar daarvoor willen we eerst nog de grotwoning bezoeken. Maar de weg er naar toe is zo steil, dat we het maar overslaan. Nu rijden we naar de dolmen toe.

240610 dolmen

Die is gauw te vinden en maar 100 mtr van de supermarkt vandaan. Het ziet er uit als een Nederlands hunebed. De meeste van die hunebedden hebben wij met ons bezoek aan Drenthe wel gezien. Hierna halen we de boodschappen en fietsen we terug naar de camping. We praten daar nog een tijd met onze buren. Onze buren op de camping blijken uit Rheden te komen. De regen blijft uit tot iets over zessen.

1. Lilian:
    25 juni 2024
    leuk mijn patroonheilige :-)

Jouw reactie