Zaterdag 18 maart 2023

18 maart 2023 - Middelharnis, Nederland

We verhuizen vandaag van Ooltgensplaat naar Middelharnis. Onderweg regent het. De camperplaats is gelegen aan de jachthaven van Middelharnis. Alleen de weg midden door Middelharnis is opgebroken. Na een belletje met de havenmeester komen we bij de camperplaats aan de haven. Het eerste de beste plekje is nog vrij en wij zetten hem daar maar gauw neer voor er nieuwe gegadigden komen. Het klaart op even na de middag en wij zijn er als de kippen bij om de fiets te pakken. We rijden eerst naar de buitenhaven en genieten daar een poosje van het uitzicht over het Haringvliet. We rijden over een dijk naar Stad aan het Haringvliet. Bij de haven van Stad aan ’t Haringvliet lezen we over de voorgenomen inundatie van de Duitsers in WO II.

Nederlanders hadden gevraagd of ze een stuk polder mochten redden en kregen van de Duitsers 14 dagen de tijd om nooddijken aan te leggen met de gedachte, dat die Nederlanders dat toch niet zouden redden. Met man en macht heeft iedereen meegeholpen aan de nooddijken, waardoor 40% van de polder behouden bleef.

230318 Hervormde Gemeente

In het stadje staat de Hervormde kerk. Zigzaggend door het land komen we midden in Middelharnis bij de haven terecht. Dit is net zo’n sleutelgatmodel als Ooltgensplaat en Oude-Tonge. Langs de haven rijdend komen we dan al bij de camperplaats. We fietsten vandaag iets meer dan 21 km.

1. Lilian:
    19 maart 2023
    Zeeland in dit jaargetijde altijd mooi. en het weer wil ook meewerken. Wat wil je dan nog meer.
    Geniet van jullie rondrit
  2. Jantien: