Zaterdag 4 mei 2024

4 mei 2024 - Caen, Frankrijk

We gaan vandaag de route la Francette naar Ouistreham rijden. Het startpunt voor vandaag is in het centrum naast de plezierhaven. De route loopt helemaal langs Canal de Caen à la Mer.

240504 silhouetbord canal

Men is in 1834 begonnen aan de bouw van het kanaal. Het kanaal was klaar in 1857. Langs de route zien wij Le Petit Lourdes.

240504 klein Lourdes

Le Petit Lourdes is een verbazingwekkende replica van de beroemde grot en basiliek in Lourdes. Hij is gebouwd tussen 1879 en 1885 voor de gelovigen die geen geld hadden om naar het origineel in Lourdes te gaan.

240504 Pegasus brug 240504 café Pegasus

In Bénouville komen we langs de beroemde Pegasus brug. We fotograferen ook het bijbehorende café. De koffie die we daar drinken is wel erg duur, zeker omdat dit punt een toeristische attractie is. Nog iets verder doorrijdend komen we bij de havens van Ouistreham. Hier kan men voorsorteren voor de pont naar Engeland. Wij nemen het fietspad ernaast naar het strand van Riva Bella.

240504 reuzenrad 240504 begin route

Op het strand staat een groot reuzenrad. Hier vinden we het officiële beginpunt van La Francette.

240504 vuurtoren

We keren hier om en rijden terug langs de vuurtoren. Na 5 kilometer zijn we terug bij de Pegasus brug. We horen nu aan de overkant van de brug een doedelzakspeler. Iets verderop staat het kasteel van Bénouville.

240504 kasteel achterkant

We zien het nu van de achterkant.

240504 silhouetbord kasteel

Het silhouetbord laat de voorkant zien. Op ons gemak rijden we terug naar de plezierhaven. Daar steken we met een brug over en komen zo langs de L’Orne te rijden. We rijden langs La Prairie (de paardenrenbaan) om daarna naar de Abbaye-aux-Hommes te gaan en dan kunnen we doorsteken naar onze camper toe. Vandaag reden we 41,25 km.

Jouw reactie