Dinsdag 15 juni 2021

15 juni 2021 - Borger, Nederland

Wij hebben vandaag gereserveerd bij het Hunebedcentrum in Borger. Keurig op tijd, vanwege het tijdslot, melden wij ons aan bij het centrum. Wij gaan eerst een film bekijken over een opgraving met een gefingeerd verhaal over hoe men toen leefde. Daarna gaan we het museum zelf bekijken.

210615 Hunebedcentrum I 210615 Hunebedcentrum II 210615 Hunebedcentrum III

Er zijn veel diorama’s waar je kunt zien hoe het leven in de hunebedtijd was. In vitrinekasten zien we gerestaureerde voorwerpen.

210615 Gerestaureerd uit D26

Ons interesseert vooral een schaaltje dat gevonden is in hunebed D26 (waar we gisteren geweest zijn in het bos van Drouwen) Hierna lopen we de tuin in, waar een dorp nagebouwd is en waar we de verschillende vormen van bewoning zien.

210615 jagershut 210615 hunebedbouwershut

Bij één ervan is een vrijwilliger bezig om voor het eerst vuur te maken door middel van oude technieken. Dat valt nog niet mee. In de tuin zien we ook een reconstructie van het archeologisch onderzoek van de D26.

210615 D26 in onderzoeksstadium

We zien hier het opengelegde hunebed. Na de lunch, die we op het terras gebruiken, lopen wij naar het grootste hunebed dat ontdekt is in Nederland, de D27.

210615 D27 de grootste

Dit hunebed heeft een afmeting van 22,6 x 4,1 mtr. Dan vertrekken we naar de twee hunebedden die bij Buinen liggen.

210615 D29 Buinen 210615 D28 Buinen

Dit zijn de D28 en D29. Dit wordt een tweeling-hunebed genoemd. We hebben er al meer gezien. Na wat boodschappen gedaan te hebben bij de Aldi in Borger, fietsen we terug naar de camper.

1. Jantien:
    15 juni 2021
    Jullie fietsen echt door het Oude land.