Dinsdag 20 september 2022

20 september 2022 - Gevrey-Chambertin, Frankrijk

We vertrekken redelijk vroeg van de camping om de camper voor een ochtend op de CP van Paray te zetten. Van hieruit gaan we een fietstocht maken de andere kant uit langs Canal du Centre. We beginnen bij de jachthaven. Zo’n 5 km fietsen we over een fietspad, maar dan houdt het fietspad op. We volgen de borden van de Franse Bourgondische route en komen zo’n 2 km bij steeds steilere weggetjes. Dat vinden we maar niets. We draaien hier om en gaan terug naar het kanaal.

220920 mooi huis 220920 bloempotten kunstwerk

We zien dan een mooi huis met een leuk kunstwerk: een paard gemaakt van bloempotten. Bij het kanaal gekomen, gaan we verder over de gewone weg langs het kanaal (oenen die wij zijn, wij hadden onze gids beter moeten lezen, want het stond er haarfijn beschreven).

220920 afkalvende damwanden

We zien in het kanaal dat damwanden zelfs omklappen. Zaten deze damwanden niet diep genoeg of heeft roest een handje geholpen. We rijden door tot sluis 20 en eten daar onze zogenaamde croissant en pain du chocola op. (bij een bakker gekocht maar dit droge brood lijkt er niet op) De Orangina hierbij smaakt wel als vanouds.

220922 slijtageslag Bourbince 220920 Volesvres

We rijden terug en zien dan de afkalving van de oever van de Bourbince. Even later zien we boven op de heuvel het dorpje Volesvres liggen. We komen na 28 km gefietst te hebben en 4 sluizen zijn tegengekomen en zelfs twee varende boten gezien te hebben, terug bij de camper. Wij eten daar nog een soepje en zoeken de volgende camping/CP uit. In eerste instantie wordt dat Longeau-Percey iets onder Langres. Het eerste stukje is nog (onbetaalde) snelweg.

220920 verdubbeling weg

De weg is nog niet compleet, ze zijn met de verdubbeling bezig. Na Montchanin gaat de rit verder over de D974 langs het kanaal. Het is nog steeds dezelfde weg als waar we vanmorgen mee langs het kanaal gefietst hebben. De weg schiet niet op door de vele de kleine dorpjes. Bij Beaune zien we bij de Intermarché een hele lage prijs voor de diesel (€ 1,649). Het blijkt dat de Franse regering burgers en bedrijven met maar liefst € 0,30/liter t/m eind september tegemoet komt. Daar wordt je wel even blij van.

220920 druiven standbeeld 220920 Domaine château

Vlak na Beaune zien we langs de kant van de weg een enorme druiventros. Dit is weer eens wat anders dan al die wijnflessen die ze laten zien. Bij Vougeot prijkt een mooi wijnchâteau temidden van zijn domain.  Longeau-Percey gaan we pas na zessen bereiken en dat wordt ons te gortig. We kiezen daarom voor Marsannay-le-Côte, een plaatsje vlak voor Dijon en komen daar om half vijf aan. Wij zijn hier al eens eerder geweest.