Dinsdag 26 september 2023

26 september 2023 - Montpellier, Frankrijk

Op weg naar de tram komen we langs het kerkje St. Laurant.

230926 kerkje

Het is een behoorlijk oud kerkje uit de XII eeuw. De tram staat al klaar, maar het duurt nog 10 minuten voordat hij vertrekt. We komen een tijdje in gesprek met een van een van oorsprong Marokkaan, die nadat hij 20 jaar in Barcelona gewoond en gewerkt heeft, door de liefde nu al weer 20 jaar in Frankrijk woont. Hij is kraanmachinist en kan gezellig over veel dingen meepraten. Wij stappen uit bij de halte “Observatoire” dat gevestigd is in een van de twee overgebleven stadspoorten.

230926 Tour de la Babote

Hier kunnen wij dus de historische wandeling beginnen. Wij lopen vanaf deze Tour de la Babote naar de Place de la Comédie.

230926 Opera - Comedie 230926 Place de Comedie

Aan dit oudste plein van de stad staat een schat aan mooie gebouwen. Niet alleen de Opera, maar ook nog andere oude gebouwen. We steken een stel straatjes door en komen dan bij het oude amphitheater Saint-Côme, waar tot  aan de Franse Revolutie colleges over chirurgie gegeven werden.

230926 KvK Montpellier

Nu is er de Franse kamer van koophandel in gevestigd. We lopen naar Place St. Roch en drinken daar een kop koffie.

230926 tromp l'oeil  230926 St. Roch 230926 glas-in-loodraam

We kijken uit op een prachtige trompe l’oeil waar zelfs in een stukje van de kerk in weerspiegeld wordt. We gaan de kerk St. Roch binnen en zien deze heilige in een relikwieënkistje liggen. Er is ook nog een mooi glas-in-loodraam te bewonderen. We halen bij een bakker (opstellen in rijen over de hele straat heen) quiches voor tussen de middag. Dan lopen we door naar de kerk Saint Anne, maar buiten de toren, staat de hele kerk in de steigers. Zo te zien aan de reeds gerestaureerde toren, wordt het wel mooi.

230926 gerechtsgebouw 230926 Arc de Triomphe

We lopen verder naar het gerechtsgebouw. Ook dit gebouw wordt grondig onder handen genomen, het blinkt je gewoon tegemoet. Naast het gerechtsgebouw staat een kopie van een arc uit Parijs. We steken nu over naar Parc Royale du Peyrou. Hier kunnen we fijn in de schaduw onze quiches opeten.

230926 Loius XIV 230926 château d'eau 230926 aquaduct

Louis XIV wordt in dit park met een beeld vereerd. Verderop staat het château d’eau. Dit waterpaleis werd via een aquaduct, dat in de 18e eeuw gebouwd is, van water uit de bergen voorzien. De hele stad werd in die tijd van gratis water voorzien. Als we teruglopen, merken we dat het park klaar gemaakt gaat worden een filmfestival. Wij waren dus maar net op tijd met het rondlopen door het park.

230926 St. Pierre

We lopen nu naar de kathedraal St. Pierre. Het ziet er bijna uit als een middeleeuwse vesting. Het is gebouwd door Paus Urbanus V in 1364 (aanvang) omdat hij oud leerling was van Montpellier. Een deel van het klooster dat er bij hoorde, is de faculteit voor geneeskunde geworden. Ook is er een gebouw bestemd geweest voor anatomie, dat voor die tijd zeer vooruitstrevend was.

230926 Agora-Ursulineklooster                                     230926 GezPlein I 230926 GezPlein IIgezellige pleintjes

Wij zwerven nog wat door de stad en komen zo bij Agora/Ursulinenklooster. Tegenwoordig huisvest het gebouw het nationaal choreografisch centrum Montpellier Danse en Angora. We komen langs Esplanade Charles de Gaulle. Hier zijn ze bezig met vergroenen en verlevendigen van de omgeving. Men hoopt, door de juiste maatregelen te nemen, de omgevingstemperatuur met 2 tot 7 graden te kunnen reduceren. We drinken vlak bij het station nog een Orangina. Bij het station komen de vier tramroutes bij elkaar, en alles rijdt hier even langzaam door de bochten. Dit vindt Paul leuk om te filmen. Daarna lopen we naar de tramhalte. Lijn 3 brengt ons terug naar Lattes Centrum. Met wat boodschappen lopen we terug naar de camper.