Dinsdag 30 mei 2023

30 mei 2023 - Cluny, Frankrijk

We rijden vandaag van St.-Boil naar Cluny. Het is niet zo ver en op de CP die we uitgezocht hebben is nog plaats. Op een bord staat vermeld dat door de politie geld wordt opgehaald nadat je je kenteken met een sms hebt aangemeld. Dit doen wij om kwart voor twaalf. Om kwart over één is er nog niemand geweest. Maar wij willen fietsen. We hangen een briefje op de ruit van de camper, dat wij op het bureau zullen komen betalen.

230530 councours hipique

Voordat we de Voie Verte op kunnen rijden (we werden verkeerd verwezen) komen we bij een groot hippisch evenement voor jonge paarden. Na de kaart nog eens bestudeerd te hebben, vinden we de Voie Verte wel en we gaan die dan ook rijden tot Taizé, waar wij eergisteren zijn gestopt. Dit is zo een mooi aanéén gesloten stuk geworden.

230530 Abdij

Vanaf de Voie Verte heb je een mooi beeld van de Abdij.

230530 landschap

Bijna bij Taizé komen we over het riviertje de Grosne. Die slingert net zo hard als de Linge bij ons. We rijden dezelfde weg terug en zien bij de camper dat de politie is langs geweest en een kaart van Cluny heeft achtergelaten. Die kaart komt goed van pas. Wij denken dat we bij de Gendarmerie Nationale aan de hoofdstraat moeten zijn. Die verwijzen ons naar de Police Municipal in het centrum. Met behulp van het kaartje en wat vragen komen we bij de gemeentelijke politie. Ze hadden ons briefje gelezen. Gelukkig maar, want op je niet aanmelden en betalen staat een boete van € 22,-. We rijden naar de camper om wat te drinken en gaan daarna op de fiets de andere kant van de Voie Verte op.

230530 kasteel

Iets buiten Cluny ligt het kasteel La Grange Neuve. We willen rijden tot aan de ingang van de tunnel. Dit gaat een heel stuk langs de spoorbaan van de TGV. Maar het gaat daarna zo steil omhoog dat wij het een kilometer voor de tunnel moeten opgeven. Dit tweede stuk van de rit , ongeveer zo’n 5 km, kost ons bijna de helft van de accu-inhoud. We draaien dan maar, om terug naar Cluny te rijden. Vandaag hebben we alles bij elkaar toch weer 36 km gefietst.