Woensdag 31 mei 2023

31 mei 2023 - Cluny, Frankrijk

We gaan vandaag in Cluny wandelen. We kopen bij de VVV een folder met vier wandelingen. We wandelen eerst de abdijroute. Vroeger besloeg de abdij bijna de hele middeleeuwse stad. Maar door de Franse Revolutie en WOII is er veel verdwenen. Toch blijft er genoeg over om te bekijken.

230531 erepoort

De entree tot de abdij is via de erepoort. De abdij is van 910. In 910 is men ook begonnen met de muren en de torens/poorten ter verdediging van de abdij. De burgerhuizen stonden buiten de eerste ring en daar om heen bouwde men nog een tweede ring.

230531 abdij

De voorgevel van de abdij is het paleis van paus Gélase. We lopen verder via het park achter het gemeentehuis (inmiddels tweede route), dat ze aan het renoveren zijn.

230531 tour fabry 230531 brood klaar

Vanuit deze tuin zien we tour Fabry. Op een hoek zien we een middeleeuws huis waarop een bakker met een hoorn staat, die hij zojuist heeft geblazen om te melden dat het brood klaar is.

230531 Puits des Pénitents

Dan komen bij Puits des Pénitents. Dat was de watervoorziening van deze wijk. In deze wijk zien wij veel romaanse huizen.

230531 romaans huis 230531 stilleven

Er zijn in Cluny zeker 50 huizen met zo’n romaanse gevel. Sommige oude huizen zijn mooi met bloemen begroeid. Op de derde route bekijken wij de Notre Dame van binnen en van buiten. De rozetramen zijn heel opvallend, vooral van buiten.

230531 rozet 230531 drie torens

Wij lopen naar een uitzichtspunt waar we mooi op drie torens kunnen kijken, n.l. de kaastoren, de toren van de abdij en de toren van de Notre Dame.

230531 hoe steil

Als we daarna naar beneden lopen, zien we pas goed, hoe steil de straten zijn. De vierde route begint op Rue Lamartine, daar zien we een gezellig terrasje met een vakwerkhuis op de achtergrond.

230531 gezellig 230531 poortje

Om de hoek staat het huis du Pontet. Dit huis was zowel woon als werkruimte uit de 12e eeuw en heeft een poort naar de volgende straat. Tegenover het nieuwe ziekenhuis staat Hôtel Dieu, het oude ziekenhuis.

230531 Hôtel Dieu

We kunnen daar kijken naar de kapel en de ziekenzaal Saint-Lazare.

230531 Farinier

Op Impasse du Moulin zien wij de oude meeltoren die gedeeltelijk in de ommuring van het klooster gebouwd is. Doodmoe van al het geslenter, gaan we op een terrasje nog wat drinken. Daarna lopen we naar de camper terug. Als we wat bijgekomen zijn, gaan we boodschappen doen bij de supermarkt Bi1 (onderdeel van Auchan).

1. Maaike:
    1 juni 2023
    Wat fijn om deze reis nog een keer met jullie te maken. Het is al heel wat jaartjes geleden dat we in dit gebied waren.
    Een feest van herkenning.
    Dank je wel.