Donderdag 1 juni

1 juni 2023 - Rotterdam, Nederland

We zijn klaar in Cluny. Nog even vuil water lozen iets verder op bij de serviceplek een paar honderd meter verderop en daarna kunnen we vertrekken naar Macon. Het is een vreemd gevoel dat waar wij eergisteren met de fiets zo lang op gezwoegd hebben om die tunnel te bereiken, het vandaag met de camper zo snel gaat. We rijden naar de camping in Sancé. Het heet een gemeentecamping te zijn. Alleen de prijs is niet meer wat wij van een Camping Municipal gewend zijn. Als we over de Voie Bleue willen gaan fietsen, hebben we moeite het begin te vinden. We rijden over het industrieterrein en via een zandpad naar de brug over de Saône, want de Voie Bleue loopt er helemaal langs. We vinden inderdaad het pad en gaan dan zo’n 15 km richting Tournus.

230601 Ned.bootje

We zien een boot op de Saône varen, de eerste van de vijf vandaag. En het is nog een Nederlandse boot ook. Plotseling komt er uit het struikgewas een gestreepte vogel gevlogen. Ellen denkt dat het een hop is geweest.

230601 Château Marigny

Bij Fleurville zien we het kasteel Marigny. Bij het bereiken van onze 15 km drinken we wat en eten een koek om dan om te keren en dezelfde weg terug te fietsen. Dat is niet erg, want je ziet dan weer heel andere dingen.

230601 cruiseboot

Er komt ons op de Saône een cruiseschip net onder de brug tegemoet. We willen bijna bij de camping kijken hoe we eigenlijk hadden moeten rijden. Achteraf gezien, hebben we het op de heenweg niet slecht gedaan, maar we weten dan wel waar we morgen heen moeten rijden. Bij elkaar reden we bijna 37 km.