Vrijdag 2 juni 2023

2 juni 2023 - Mâcon, Frankrijk

We gaan vandaag de Voie Verte van Mâcon richting Cluny tot aan de tunnel volgen. We moeten dan wel eerst door Mâcon heen. Dat is een flinke kluif. Gelukkig hebben we van de camping een plattegrond van Mâcon gekregen. Die komt nu goed van pas. We rijden nog wel iets te lang door, beneden bij de kade en moeten dan een stukje terugrijden omdat onze fietsen echt te zwaar zijn om een trap op te zeulen. Het verbindingsstuk (liaisson) tussen Voie Bleue en Voie Verte is overigens wel 8 km lang.

230602 vliegtuigje

Op een rotonde vlak bij het vliegveldje heeft men een oud vliegtuigje geplaatst.

230602 station 230602 plantenetagère

Bij het (voormalige) stationnetje van Charnay begint de Voie Verte pas echt. Als we het plaatsje Prissé bijna uit zijn, zien we op een boomstam een etagère van planten. Het is wel heuvelachtig, maar een bord dat aangeeft dat we de komende 4,8 km echt berg op/af gaan, is overdreven. Pas op de laatste halve kilometer bij Milly-Lamartine wordt het voor ons te gek en draaien we om. We vinden een bankje in de schaduw om ons brood op te eten.

La Roche-Vineuse

Op een gegeven moment rijst het dorpje La Roche-Vineuse boven ons uit.

230602 Circus Zavatta 230602 circus woonwagen 230602 watusirund

In Prissé staat op een groot weiland het Circus Zavatta. Dit circus kennen wij. Al die jaren dat wij in Zuid Frankrijk aan de Atlantische kust onze vakantie doorbrachten, zette circus Zavatta zijn tenten op in Seignosse le Penon. Om in te wonen hebben ze bij Zavatta bijzonder grote vrachtwagens met een prachtig design. In de wei lopen verder lama’s, dromedarissen en zelfs een watusirund. Kennelijk mogen er in Frankrijk nog wel dieren optreden in het circus. Vlak bij het stationnetje van Charnay staat een bord langs de kant met de namen van de bergtoppen die je van hieruit kunt zien.

230602 Roche de Solutré

Één ervan is een markante rotspunt : La Roche de Solutré.

Hier woonden van 35.000 tot 10.000 V.C. prehistorische jagers. Aan de voet zijn vindplaatsen aangetroffen van vuurstenen werktuigen en enorme hoeveelheden beenderen van paarden, rendieren, olifanten, wolven en holenleeuwen. Dit leidde tot de achterhaalde legende dat de prehistorische jagers hier kuddes wilde paarden over de rand van de afgrond joegen.

Het terugfietsen door Mâcon gaat gemakkelijker omdat we de weg nu kennen en het bovendien de route veel beter wordt aangegeven.

230602 Voie Bleue

Al gauw vinden we de bordjes van de Voie Bleue. Na 42 km fietsen zijn we terug bij de camper en kunnen we nog een aardige tijd buiten zitten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl