Donderdag 16 juni

16 juni 2022 - Ravenna, Italië

Vandaag gaan we op excursie naar Ravenna.

220616 met de fiets

Een deel gaat op de fiets en knoopt er nog soort natuurtocht bij aan. Wij gaan met zes anderen met de bus. Contant betalen gaat niet meer en je kunt alleen nog contactloos betalen, maar een ticket krijg je niet. Hier valt dus niets te controleren.

220616 toren Bas. Apollinare Nuovo 220616 int. Apollinare Nuovo II 220616 int.Apolllinare Nuovo I

Om half twee ontmoeten we de anderen bij de Basilica di San Apollinare Nuovo.

220616 gids

In deze kerk begint Ludwien zijn rondleiding. Hier zijn prachtige mozaïeken, maar omdat deze kerk later Grieks Orthodox is geworden, zijn er mozaïeken weggehaald en vervangen. Soms zie je nog een aureool of silhouette op een troon of in een poort.

220616 Tomba di Dante

We lopen verder naar de tombe van de dichter Dante Alighieri. Hij ligt niet, zoals men denkt, begraven in Florance, daar is alleen een praalgraf. Daarna gaat het verder naar Battistero Neoniano.

220616 Battistero Neoniano

Deze doopkapel is tussen 450 en 475 door Neone gerestaureerd. Hij heeft ook de koepel toegevoegd en een aantal mozaïeken. We zien hier op het plafond de doop van Christus in de Jordaan. Naast deze doopkapel staat het aartsbisschoppelijk paleis dat nu dienst doet als museum.

220616 Andreas kapel

In dit paleis is de Andreaskapel nog in originele staat.

220616 troon Massimiano I 220616 troon Massimiano II

We kijken in een volgende zaal naar de troon van Massimiano. Deze troon bevat hele mooie houtsnijwerken, die verhalen uit de bijbel voorstellen.

220616 Piazza del Popolo 220616 Mausoleum van Galla Placidia

Op de Piazza del Popolo eten we een ijsje. Door de lange rij voor het ijs hebben we nauwelijks tijd om het ijsje op te eten, dat moet dan maar tijdens het lopen naar het Mausoleum van Galla Placidia. Zij was een Romeinse keizerin en heeft als regentes geheerst in plaats van haar zoon. Hiernaast staat volgens onze gids de mooiste kerk van Ravenna. Dit is de Basilica San Vitale.

220616 Basilica di San Vitale220616 basilica San Vitale II 220616 basilica San Vitale I 220616 toren San Vitale

Zoals bij veel kerken in Ravenna staat ook hier los van de kerk een ronde toren. Deze basilica heeft een koepel die lijkt op de Aya Sophia. Van binnen is het een achtkantige koepel. Door de vele nisjes en zuilen zie je van binnenuit niet waar de buitenmuren zijn. Deze kerk heeft heel mooie mozaïeken die veel verhalen uitbeelden, o.a. van de inwijding van deze kerk.

220616 busje komt zo

Na de bezichtingingen met de gids, lopen we via Piazza del Popolo terug naar het station om de bus te pakken. Lijn 4 is verdeeld in een B- en D-lijn en juist de D-lijn, die wij moeten hebben, komt pas over drie kwartier. Om 18:00 uur is er een briefing gepland, maar omdat wij met de bus zo laat zijn, wordt deze doorgeschoven naar morgenavond.

1. Maaike:
    18 juni 2022