Donderdag 16 maart 2023

16 maart 2023 - Ooltgensplaat, Nederland

We doen lekker rustig aan in de morgen, want Ellen heeft vannacht toch wel wat kramp gehad in haar benen. ’s-Middags gaat ook de zon weer schijnen en we pakken de fiets om door het natuurgebied Hellegatsplaten te rijden.

230316 Hellegatsplaten runderen

De runderen die hier zijn, zijn redelijk agressief, zodat er geadviseerd wordt, niet minder dan 50 mtr afstand van ze te houden. Wij kijken dus maar vanaf het fietspad naar de natuur. Er zijn hier verschillende soorten ganzen en meeuwen. We bekijken de grasgorzen van het Haringvliet. Dit zijn een soort schorren. We fietsen verder over de dijk langs het Haringvliet naar Den Bommel. We rijden het dorpje in en komen zo bij de Hervormde kerk.

230316 Den Bommel  Hervormde kerk 230316 Olie B. Bommel

Paul fotografeert deze en als Ellen nog wat rondkijkt, ziet ze in de verte een beeld. Paul gaat er heen en komt tot de ontdekking dat het Ollie B.Bommel de beer is. Niet zo verwonderlijk dat hier in den Bommel zo’n beeld staat. We fietsen weer verder door het “Bommelse Bos”.

230316 Zuidzijde watertoren

We rijden daarna naar Zuidzijde, waar we even buiten Zuidzijde de watertoren zien. Het ziet er naar uit dat deze watertoren in meerdere etages voor bewoning geschikt is gemaakt. Via Achthuizen zijn we na ruim 22 km terug bij de camper.

230316 haventje 230316 tegelplateau

We bekijken in Ooltensplaat het haventje en als we op de kade staan, zien we een leuk tegelplateau. Er boven staat het huisje van de voormalige weegbrug. De weegbrug is buiten functie gesteld, maar men heeft het straatgedeelte van de weegbrug aangepast bestraat, zodat je kunt zien dat hier gewogen werd.

1. Jantien:
    17 maart 2023
    Weer een interessante tocht
  2. Leo Happel:
    17 maart 2023
    Hoi Paul en Ellen, geweldig dat jullie weer op pad zijn. Het weer hebben jullie mee. Geniet van Zeeland. Wij hebben vandaag de camper ook opgehaald. Dinsdag as. een beurt van de camper en dan wat gaan plannen. Groetjes Leo en Laura