Donderdag 19 mei 2022

19 mei 2022 - Novara, Italië

Éen dag eerder dan gepland, gaan we naar Italië. Voordat we de grens overrijden zien we beneden ons de camping liggen waar wij gestaan hebben.

220519 rode rots

Op gelijke hoogte waar we nu rijden, zien we naast ons de rode rots, die wij vanuit de camping boven op de berg zagen liggen. Eigenlijk willen we wat boodschappen doen in Montgenèvre. Google geeft ons weer eens een onmogelijk adres om er te komen. Als Paul uiteindelijk lopend erheen gaat, is de winkel ook nog eens gesloten. Het is niet het seizoen voor dit supermarktje. Dan maar geen boodschappen. Het wordt weer feest op de snelweg. Voor ons gaat er geen poortje gewoon open, omdat Paul nu eenmaal altijd ruzie met die rotapparaten heeft. Voor een camper zitten bovendien de beneden te bedienen knoppen te laag en de bovenste te hoog. Half hangend moet je dan handelingen doen. De poortjes bij Milaan accepteren vandaag de buitenlandse betaalkaarten niet. Je wordt gevraagd om op de rode knop te drukken. Er komt dan een kaart tevoorschijn. Er staat echter op die kaart helemaal niet wat je er mee moet doen. Ellen vraagt in het Frans aan een paar Italianen hoe te handelen en zij leggen het keurig uit. Je stopt die kaart bij de uitgang die je hebben moet in het daarvoor bestemde vak en dan wordt er voor twee wegvakken afgerekend. Het werkt ook nog. In het gebied waar wij willen gaan staan, zijn er niet veel camperplaats mogelijkheden. En degene die we kiezen, ligt ook nog eens tien kilometer het land in omgeving Novara en we moeten, om er te komen, dwars door een klein dorpje met hele smalle straatjes. Het is een parkeerplaats van een natuurpark. Zo tegen zeven uur begint de parkeerplaats vol te lopen met hardlopers die hier voor een wedstrijd komen. Na anderhalf uur komt iedereen weer terug en keert de rust weer. Het was wel gezellig druk.

1. Jantien:
    21 mei 2022
    De tolpoorten heel bekend.