Vrijdag 25 maart 2022

25 maart 2022 - Geesteren, Nederland

Het weer blijft prachtig en we willen vandaag het noordelijk deel van “de “Herinckhaveroute” rijden. We rijden naar Geesteren naar fietsknooppunt 12. We rijden dit knooppunt finaal voorbij en dan wordt het heel moeilijk om een aansluiting te vinden. Als we het knooppunt weer vinden, loopt alles verder van een leien dakje. We rijden door tot de kruising van de Denekamperweg en de Hardenbergerweg. Daar zien wij de Grote Geesterse Molen.

220325 Grote Geesternse Molen

Dit is een beltmolen (een kar kan er onderdoor rijden om zijn graan te lossen). We rijden door over de Denekamperweg en de Imscheweg om bij de Noordelijke Manderheide te komen. In een weiland bij de Imscheweg zit een haas.

220325 haas

Op de Manderheide  bevinden zich tweelandschapscirkels. Het is iets te ver om er heen te rijden. We lezen op de routebeschrijving dat fabrikant Jannink (textiel) hier in de heide cirkelvormige akkers aanlegde, zodat de boer bij het ploegen niet hoefde te keren. De cirkels zijn nu heidevelden, maar nog steeds in cirkelvorm. De cirkels liggen in natuurreservaat “ Dal van de Mosbeek”, een van de laatste ongeschonden beekdalen in Nederland. Wij komen de Mosbeek regelmatig tegen. We rijden verder naar Vasse, waar we op een terrasje van een heerlijke lunch genieten. Van Vasse rijden we naar Tubbergen, waar we een

220325 oude raadhuis en kerk

foto van het oude raadhuis samen met de kerk nog eens maken omdat Paul zijn vorige foto hiervan niet zo geslaagd vond. Via de dorpskern van Geesteren rijden we terug naar de camperplaats. De kilometerteller van de fiets staat bijna 35 km verder dan vanmorgen.