Woensdag 1 juni 2022

1 juni 2022 - Seget Vranjica, Kroatië

We staan vroeg op want we bijtijds bij de watervallen van Krka zijn. We rijden richting Split naar de snelweg, maar die blijkt een tolweg geworden te zijn. Dan maar verder over weg D8.

220601 brug Maslenica

We zien in de buurt van Rovanjska een grote brug. Later blijkt dit de brug van de tolweg te zijn. In het water liggen allemaal boeien. We zien een visser bij die boeien netten omhoog halen. We rijden binnendoor over flinke rammelwegen en komen zo bij Skradin uit. Hier is de eerste toegang tot de Krka watervallen. Maar dan moet je wel nog met een bootje mee.

220601 Skradin

Skradin ligt in een diep dal dat wij een enorme kronkelweg de berg op, verlaten. Wij rijden door naar Lozovak, waar een hele grote gratis parkeerplaats is voor bussen, campers en personenauto’s. Paul gaat de wandeltocht naar de watervallen maken. Hij moet eerst een kaartje kopen en kan dan met een pendelbus mee naar de ingang van het park. De wandelroute gaat veel over vlonders en trappen omdat er een behoorlijk hoogteverschil te overbruggen is.

220601 NP Krka I 220601 NP Krka II

Door het hele park heen kom je allemaal watervalletjes tegen, de een wat groter dan de ander totdat je aan het eind van de wandeling bij de grote waterval uitkomt. Dit is toch wel een imposant gezicht. Je moet over hetzelfde pad ook weer terug. In de folder staat dat je deze wandeling in 1,5 uur kunt maken. Dat is driekwartier heen en drie kwartier terug. Maar dan zie je onderweg hoegenaamd niets. Met het wachten op de pendelbus, zowel heen als terug erbij is Paul alles bij elkaar bijna 3 uur onderweg geweest. Het is wel de moeite waard geweest, want hij komt met leuke foto’s en filmpjes terug. We gaan nu verder vanaf Lodovac naar Sibenik waar we weer op de D8 komen.

220601 Grebastica 220601 Grebastica II

Bij Grebastica draaien we 270ᵒrond de baai om via de andere kant door te rijden naar Primosten.

220601 Primosten

Dit is een stadje op een schiereiland, dat je vanaf een uitzichtspunt kunt bewonderen. Na nog zo’n 27 km komen we bij camping “Vranjica Belvedere”in Seget aan. Het is een camping, maar zoals het eruit ziet, is het meer een resort. Alles ziet er tiptop uit.

1. Maaike:
    2 juni 2022
    Dit is wel genieten hoor. Een prachtig natuur.