Dinsdag 31 mei 2022

31 mei 2022 - Starigrad, Kroatië

Om negen uur staan wij klaar om een fietstocht te gaan maken samen met Geert. Hij heeft een tochtje gevonden op een kaart die hij bij de receptie heeft opgehaald. Af en toe zien we ook een bordje van de fietsroute “Poucna Staza”. Meestal staat er ook nog wat informatie vermeld, zoals dorpsnaam, cafés en het nationaal park.

220531 fietsroute 220531 poortje

Het eerste fotomomentje is een leuk poortje in het dorpje Marasoviƈi. Dit dorpje is ingeschreven in het erfgoedregister van Kroatië. Dit betekent dat er in de beschermde kern niets nieuws gebouwd mag worden. Tot vlak voor het Nationale Park Paklenica is het goed te doen met onze fietsen. Dan gaat het ineens over in een soort mountainbikepad. Dit zien wij geen van drieën zitten. We kopen een toegangskaartje voor het park en kunnen zo nog ongeveer 2 km verder fietsen.

220531 nat.park

We zitten in een soort canyon en worden aan alle kanten door hoge bergen omgeven. Als we niet verder mogen fietsen, lopen Paul en Geert nog een stukje naar boven.

220531 klimpartij I 220531 klimpartij II

Ellen blijft op een bankje zitten kijken naar een stel klimmers. Paul en Geert zien intussen een vader met een 3.5-jarig meisje aan het klimmen.

220531 kindje van 3,5 jaar 220531 kindje omhoog

Dit is echt een aandachtstrekker. Het kind is totaal niet bang. Terug beneden aan de weg genieten we van lekkere koffie. De prijs van 8 Kuna (€ 1,10) is echt een lachertje. Het is nu nog maar een heel klein stukje tot aan de camping. Wij gaan daarna meteen boodschappen doen bij de supermarkt (100 mtr van camping vandaan). Na de lunch zitten we lekker in de schaduw te lezen/puzzelen,

220531 aanhet strand I 220531 aan het strand II

gaat Paul bij het strandje kijken en daarna zwemmen. Om zeven uur hebben we een briefing voor de reisdag van morgen. Hier worden we getrakteerd op Kruskovac (perenlikeur) en Cevapcici (gekruid gehakt).