Donderdag 2 juni 2022

2 juni 2022 - Trogir, Kroatië

Vandaag staan we om negen uur op de steiger om met een bootje naar Trogir te gaan. We denken niet dat de grote groep mensen die staat te wachten in zijn geheel mee kan. Maar het past precies. Het bootje doet ook nog een paar andere aanlegplaatsen aan

220602 Kamerlengokasteel220602 fraai gebouw

Om tien uur precies legt het bootje bij het kasteel Kamerlengo aan. We lopen over de brede kade en kijken nog even naar een fraai gebouw. Ellen pakt haar tablet erbij om te kijken waar ze 52 jaar geleden met haar broer Peter gelogeerd heeft. Ze herkent de brug van de foto en ziet dan ook het huis waar ze toen gelogeerd heeft.

We kunnen er niet komen, omdat er aan de brug gewerkt wordt. We gaan door de Zuiderpoort naar binnen het historisch centrum in. Met kleine kronkelsteegjes volgend, komen we tenslotte op het plein Ivana Pavla II.

220602 toren kathedraal

Hier staat de grote St. Laurens kathedraal die we al uit de verte hebben kunnen zien. Er staan aan dit plein nog meer belangrijke gebouwen, zoals het gemeentehuis, twee kerken en een loggia.

220602 Cipiko Palace

In de andere hoek zien we het grote Cipiko paleis. Dit Renaissance gebouw uit eind 15e eeuw is door een Florentijn gebouwd. We lopen via de Noorderpoort de stad weer in.

220602 doorkijkje 220602 Romanesk huis

220602 Gloriette  220602 toren St. Marco

Gloriette                                             St. Marcotoren

Ook hier lopen we weer door leuke steegjes. Een van de Renaissance huizen heeft een prachtige raampartij. Om twaalf uur varen we met het bootje weer terug. De middag brengen we rustig in de schaduw door en Paul gaat zwemmen. ’s-Avonds hebben we nog een diner vanuit de NKC.