Vrijdag 3 juni 2022

3 juni 2022 - Split, Kroatië

Vandaag worden we met de bus naar Split gebracht. Daar worden we losgelaten met een stadsplattegrond in de hand.

220603 Plein Tudmana

We stappen uit bij Plein Tudmana, waar we om drie uur ook weer opgehaald worden. We lopen rustig over de boulevard naar het Vocniplein.

220603 Vocni Plein

Daar drinken we eerst een lekkere kop koffie en met daarbij een groot glas water, want zo tegen elf uur is het al bloedje warm.

220603 Diocletiaans Paleis

We lopen verder over de boulevard totdat we bij het Diocletiaans Paleis komen. Dit paleis beslaat 7.5 ha in het vierkant. Binnen de muren vind je een complete stad. In de gewelven bevinden zich heel wat winkels.

220603 Peristil

Als we weer bovengronds komen “in het paleis” staan we op de Peristil. Dit is een groot plein, waar de kathedraal aan grenst.

220603 Romeinse soldaten

Op de Peristil lopen een paar Romeinse soldaten rond om tegen betaling samen met jou op de foto te gaan en tevens reclame te maken voor een schouwspel om 12:00 uur. Wij gaan daarvoor al iets over half twaalf in de schaduw er voor klaar zitten. Dat is met deze warmte geen straf. Het schouwspel stelt niet zo veel voor. Er komen een aantal soldaten aantreden met een keizer en een keizerin. De keizer houdt een soort toespraakje in een voor ons onbegrijpelijke taal. En na de nodige keren "avé" geroepen te hebben, verdwijnt iedereen weer en na vijf minuten is het al weer over.

220603 praalgraf 220603 kathedraal I 220603 koorbank

Wij gaan de kathedraal bezoeken, hij is van binnen niet zo groot, maar er is genoeg te zien. Er is een praalgraf van paus Ivan Pavao II, de nodige gouden beelden en mooie koorbanken.

220603 sarcofaag 220603 ME-voorstelling

Naast de kathedraal vinden we grote stenen sarcofagen. Op de toren zien we een middeleeuwse voorstelling van heiligen. We lopen de groentemarkt over en halen wat broodjes en lekkere donkerrode kersen. We lopen even door naar een parkje om daar in de schaduw te gaan zitten eten.

220603 Nrd.toegangspoort 220603 ruines 220603 doorkijkje 220603 koekoek!

We nemen de tijd en gaan dan door de Noorderpoort weer terug het paleisterrein. Overal zien we leuke steegjes en doorkijkjes.

220603 voormalig gemeentehuis

We lopen ook langs het voormalig stadhuis, een mooi en goed onderhouden gebouw. Dan lopen we terug naar het Vocniplein om daar nog een keer koffie te drinken. Leo en Laura komen bij ons aan het tafeltje zitten. Met z’n vieren lopen we terug naar het opstappunt van de bus. Iedereen is er vroeg genoeg om in de bus te kunnen stappen. Op straffe van boete heeft iedere bus maar heel krap de tijd om zijn passagiers in en uit te laten. Onze groep houdt zich er keurig netjes aan. De terugreis duurt door de spits veel langer dan de heenreis.

1. Jantien:
    5 juni 2022
    Wat genieten jullie weer van deze reis.
  2. Maaike:
    5 juni 2022
    Leuk om Split weer eens te zien. We waren er een aantal jaren geleden ook.
    Een prachtige stad.
    Onze kleinzoon is er op dit moment met 6 vrienden van de middelbare school, die allemaal op de uitslag "zitten" te wachten van hun eindexamen VWO.
    Misschien zijn jullie ze tegengekomen. Ha, ha!!