Zaterdag 4 juni 2022

4 juni 2022 - Dubrovnik, Kroatië

Het wordt vandaag een reisdag van maar liefst 240 km. Voor ons doen gaan we behoorlijk vroeg op pad, want het belooft vandaag een hete dag te worden. Omdat het op de weg langs de kust op deze Pinksterzaterdag wel eens behoorlijk druk zal kunnen worden, wordt er geadviseerd om de tolweg te nemen. De snelheid op de kustweg zal aanzienlijk verminderen ook omdat er verschillende werkzaamheden zijn waarbij er telkens maar één rijbaan beschikbaar is voor twee richtingen. Om op die tolweg te komen, volgen we een snelweg langs Split dwars door de bergen.

220604 begroeiing

Deze lijken vanuit de verte kaal, maar dichterbij gekomen, zien we heel veel struiken en bloeiende brem. De 100 km tolweg die wij nemen, is qua weg een verademing om te rijden. En omgerekend € 10,- voor dit stuk tolweg, is niet veel geld. Regelmatig wordt op de portalen de temperatuur weergegeven en we zien deze bij ieder portaal met 0,1ᵒ oplopen. Als we van de tolweg afkomen, komen we in de delta van de Neretva. (dit is dezelfde rivier als in Mostar).

220604 delta

Je moet helemaal om zo’n delta heenrijden, want er lopen nagenoeg geen wegen doorheen.

220604 uitzicht parkeerplaats

Bij Lovorje is een mooi uitzichtpunt. Als we weer de weg op willen, staan we meteen in de file voor de volgende wegwerkzaamheden. We moeten nog een klein stukje door Bosnië – Herzegovina (10 à 12 km). Bij de beide grensovergangen worden onze paspoorten gescand.

220604 eilandjes

We zien in het water een heel stel kleine eilandjes. Daarna komen we snel bij Mali Ston, waar een soort Chinese muur in de bergen gebouwd is. Paul wandelt er naar toe.

220604 Chinese muur 220604 Chinese muur II

Hij komt bij de toegang en ziet dat deze 70 Kuna bedraagt (Bijna € 10,-). Dit is hem toch wel wat te gortig en hij wandelt weer naar beneden en komt zo door het oude dorpje.

220604 haven Mali Ston 220604 ophangmogelijkheden

Na Mali Ston keren we terug naar de D8 waarvan de bijnaam “Jadranska Magistrala” is. Deze D8 loopt vanaf Rijeka tot aan aan Dubrovnik.

220604 eind baai

Bij Slano zien we het einde van een baai waar we helemaal omheen gedraaid zijn.

220604 op naar hangbrug 220604 cruiseschip

We rijden op Dubrovnik aan en zien de hangbrug al. Aan een kade bij Dubrovnik ligt een enorm cruiseschip. Als wij op de camping zijn, horen wij de scheepshoorn voor vertrek. Het wordt nog een gedraai door de stad om bij de camping te komen, die als het ware bij de brug ligt.

220604 hangbrug

Beneden bij het strandje heb je een mooi gezicht op de brug.