Woensdag 10 mei 2023

10 mei 2023 - Koudekerke, Nederland

We zien op Weerplaza richting Dishoek, Zoutelande en nog iets verder dat het vanochtend droog zal blijven. We stappen voor ons doen redelijk vroeg op de fiets. We rijden eerst naar Koudekerke om naar het begin van onze route te rijden.

230510 stoomtram

In Koudekerke zien wij op een elektriciteitshuisje de eindhalte van de Stoomtram Walcheren geschilderd c.q. attributen aan het gebouwtje gehangen. Daarna rijden we door naar Dishoek.

230510 hotel met sedumdak 230510 paraglider

Hier zien we in de duinen een hotel met sedum en helmgras gedekte daken. Er zijn ook al paragliders actief. Na Dishoek rijden we op een keurig aangegeven omleidingsroute naar Zoutelande.

230510 grondzeiler

Daar fotograferen we een molen, een grondzeiler. In Zoutelande drinken we een kop koffie met zelfgemaakte appeltaart. Dit smaakt bijzonder lekker.

230510 strandopgang 230510 uitzicht op zee

Bij een van de strandopgangen gaat Paul naar boven om een blik op de zee te werpen.

230510 KNRM230510 oorlogsmuseum

In Westkapelle, een eindje verder langs de duinen fietsend, fotograferen we eerst de reddingsmaatschappij en dan het oorlogsmuseum. We kopen alvast de broodjes vis voor de lunch omdat we denken terugrijdend door het binnenland, niets te eten te vinden.

230510 Westkapelse zeedijk

We veranderen echter onze plannen en blijven verder over de Westkapelse zeedijk langs de zee rijden tot aan Domburg. Vanuit Domburg rijden we naar Biggekerke.

230510 Zeeuwse wind route

Dit gaat deels langs de Zeeuwse wind route.

230510 kerk met kerkring 230510 Bakkersgang

In Biggekerke staat de kerk van 1190 op een kreekrug. De gewone huizen zijn hier omheen gebouwd in een zogenaamde kerkring. Loodrecht op deze kerkring staat aan de Bakkersgang een huis opgetrokken met zeer oude stenen. We halen nog wat boodschappen in Koudekerke en rijden dan terug naar de camper. De tocht van vandaag was iets meer dan 41 km lang. Een half later regent het iets, eigenlijk niet de moeite waard.