Woensdag 13 April 2022

13 april 2022 - Hengelo, Nederland

We willen vandaag nog wat hunebedden bezoeken en vertrekken daarom naar de parkeerplaats bij Gasteren, waar ook hunebed D10 zich bevindt. We hoeven maar een heel klein stukje te lopen om hem te vinden.

220413 PIeterpad

Hier loopt ook het Pieterpad ( wandelweg van Pieterburen naar de St. Pietersberg ). Er zijn hiervoor veel wandelaars onderweg. We laten de camper hier op de parkeerplaats staan en gaan op de fiets verder naar Loon.

220413 beeldengroep

We komen door Gasteren waar we op de Brink een leuke beeldengroep van hout zien.

220413 hunebed D15

Even voor Loon kunnen we afslaan om hunebed D15 te bewonderen. D15 is het meest complete hunebed in de omgeving. Dit betekent dat er een cirkel van stenen om het hunebed heen zit. We rijden door Loon heen naar Balloo en moeten afslaan bij een zandweggetje, en zanderig is het. Ellen loopt een stukje vanwege het mulle zand. Na 900 meter komen we bij hunebed D16.

220413 hunebed D16

Ook dit is een behoorlijk groot hunebed. We rijden verder over het zand- en modderpad en komen zo bij een meertje terecht.

220413 Omgeving Balloo

Op de weide ernaast liggen schapen lekker in het zonnetje. We fietsen door Balloo heen en keren dwars door het Ballooërveld terug naar Gasteren. Het Ballooërveld bestaat uit vennetjes en zandverstuivingen. Weer in Gasteren terug, is het etenstijd en we gaan daar bij de pannekoekenboerderij dan ook maar een pannekoek verorberen, hoeven we vanavond niet te koken. Na deze uitgebreide lunch rijden we het laatste stukje terug naar de camper. Het tochtje van vandaag is 17 km lang geworden. Van hieruit rijden wij naar onze vriendin in Hoogeveen, waar we thee gaan drinken. Het is reuze gezellig, een uurtje is eigenlijk te kort. Maar we moeten nog naar Hengelo(O) waar we in Oele een camperplaats hebben besproken. Daar komen we dan om half zes aan. Onderweg regende het al een beetje, maar zo tegen acht uur zet de regen goed door.