Woensdag 8 september 2021

8 september 2021 - Emmer-Compascuum, Nederland

We beginnen de morgen rustig om nog bij te komen van gisteren en het lange verhaal over het Veenpark te schrijven. Maar in de middag vertrekken we op de fiets naar Emmen, waar we drie hunebedden willen bezoeken.

210908 Heli Holland

Op weg naar Emmen komen we langs Heli Holland, waar twee helikopters klaar staan om uit te vliegen. Voor het eerste hunebed (D45) rijden we meteen op het goede kruispunt af. Alleen pakken we de verkeerde poot, maar dat is gauw genoeg opgelost.

210908 hunebed D45

Het verhaal over hunebed D45 gaat dat Lodewijk Napoleon met zijn paard bovenop het hunebed heeft gestaan. Daarna rijden we door naar hunebed D47, waarvan de route heel duidelijk is aangegeven. Bij de splitsing van de weg vinden we ook het bord voor hunebed D46. Het blijkt echter het enige bord te zijn, want zelfs Google laat ons zonder succes rondjes rijden. We vragen het een paar wandelaars en die verwijzen ons direct naar het hunebed ca. 150 meter verder achter de bosjes. Na dit derde hunebed doen we nog boodschappen bij een Jumbo.

210908 te koop

Op de terugweg zien we onderweg een kraampje met pompoenen en kalebassen, dat ziet er leuk uit. Bijna thuis genieten we nog van een ijsje. We hebben vandaag door de meerdere rondjes, al dan niet effectief, bij elkaar iets meer dan 34 km gefietst.