Donderdag 9 september 2021

9 september 2021 - Emmer-Compascuum, Nederland

Om half tien stappen we op de fiets voor een rondje Duitsland.

210909 molen

Op straat gekomen, stappen we meteen af, want we zien de molen van de camping zo mooi in de zon liggen. We komen Duitsland binnen bij Rütenbrock.

210909 etages in molen 210909 verbouwde molen

Hier vallen ons de molens op die ontmanteld zijn en verbouwd tot appartementen en een woning.

210909 St. Bonefatius

We komen door Altenberge met de Bonifatiuskerk en naast de kerk een groot standbeeld van deze heilige. Bij een bakker in Fehndorf halen we koffie met een koek erbij. Als we langs het kanaaltje rijden, zien we enorm veel schuim.

210909schuim in sloot

Dit is afkomstig van het blussen van een brand van afgelopen vrijdag in Twist. Het schuim daar was tot vier meter hoog gekomen (volgens omwonenden). Het schuim is opgelost in het water, maar doordat het water hier weer een stukje naar beneden valt, wordt het water weer opgeklopt tot schuim. De brandweer staat er ook bij, maar kan niet zoveel uitrichten. Wij rijden verder richting Nederland terug naar de camping. Na de lunch en het boeken van een NKC groepsreis voor volgend jaar, maken we nog een klein rondje.

210909 kerkje Roswinkel 210909 riviertje de Runde

We komen door Roswinkel en langs het riviertje De Runde. Dit stroomt door een natuurgebied. We steken de Emmerweg over en komen zo bij een speelvijver.

210909 speelvijver210909 meertje

Hier zijn twee jongetjes en een paar meisjes leuk met de modder aan het spelen. Zij maken Nederland, Flevoland is al klaar en ze gaan verder met de Wadden. De jongens hebben heel veel fantasie en heel veel schik in hun spel. Wij fietsen verder langs de andere kant van het meer (de speelvijver maakt hier deel van uit) om zo weer in Emmer-Compascuum terug te komen. Met het mooie weer van vandaag slaan we een ijsje bij de Kwalitaria natuurlijk niet over. Al met al hebben we vandaag 44 km op de fiets gezeten. Dat voel je wel als je daarna lekker lui in je stoel wilt gaan zitten.

1. Jantien:
    28 september 2021
    Waar gaat de reis heen met de NKC groepsreis.