Vrijdag 10 september 2021

10 september 2021 - Emmer-Compascuum, Nederland

Als we de buienradar mogen geloven, is het in ieder geval droog tot 12 uur. Met al het geklets met de buren is het toch nog 10 uur voordat we op de fiets stappen. We gaan vandaag nog een stel hunebedden in de buurt van Emmen bezoeken.

210910 Weerdinge - molen

We komen door Weerdinge waar we een stellingmolen zien. In Valthe drinken we bij de bakker een kop koffie en natuurlijk nemen we lekkere broodjes mee de lunch die we later onderweg zullen opeten. Bij Valthe zien we ook het onderduikershol.

210910 onderduikershol II 210910 omderduikershol III 210910 onderduikershol I

Dit is een reconstructie van het hol uit de oorlog. 16 joden hebben hier verstopt gezeten en zij hebben de oorlog overleeft. Toen de joden verraden werden, heeft Bertus Zefat ze snel overgebracht naar een tweede hol. Deze Bertus Zefat is 27 juli 1944 zelf verraden en terplekke gefusilleerd omdat hij niets losliet. Zijn vrouw heeft het onderduikwerk voortgezet. We fietsen verder en snel daarna vinden we drie hunebedden bij elkaar, de D38, D39 en D40.

210910 hunebed D41 210910 winkelcentrum

We rijden verder naar hunebed D41 aan de Odoornerweg. We rijden naar het centrum van Emmen en eten daar op een bankje ons lekkere broodje op. De weg waaraan we zitten gaat even verder door een tunnel. Op de tunnel is een modern plein met winkelcentrum gebouwd en hier is tevens de ingang van het nieuwe dierenpark “Wildlands”. We fietsen verder naar winkelcentrum Angelslo, waar we naast boodschappen doen bij de Jumbo, ook gewonnen bonnen van de Postcodeloterij bij de Etos willen verzilveren. Helaas deze Etos winkel is opgeheven. Het is niet de eerste keer dat wij voor een gesloten deur van een Etos winkel komen te staan. Maak je eens een keer gebruik van Google, maar klopt er gewoon niets van. Gelukkig zijn deze bonnen nog wel even geldig. Via een aantal knooppunten komen we weer terug bij de camping. Pfff, het waren vandaag maar liefst 45 km. De winkel bij de molen is vandaag open en dus nemen wij nog gauw voor sluitingstijd een kijkje.

210910 molenaar 210910 kruier kruier, rad om molen op de wind te zetten.

De molenaar geeft ons een korte rondleiding door de molen. Hij had niet zoveel tijd vandaag en morgen krijgen we het vervolg van de rondleiding. Tegen zes uur begint het te regenen. We hebben toch fijn van een droge dag kunnen genieten.