Zaterdag 11 september 2021

11 september 2021 - Nieuw-Buinen, Nederland

Het is vandaag monumentendag. De molen wordt met vlaggetjes opgesierd.

210911 voor monumentendag

We kijken een poosje hoe ze de wieken klaar maken voor gebruik. Wij worden nog verder rond geleid in de molen en krijgen zo toch nog meer te zien hoe dat in de molen in zijn werk gaat. Wij bekijken ook nog het museum waar een plaatselijke aannemer zich helemaal heeft uitgeleefd met het maken van maquettes, hoofdzakelijk van het oude dorp.

210911 molenmuseum II 210911 stenen scherpen210911 meelzak 210911 molenmuseum I

Verder is er een verzameling gereedschappen van beroepen die je tegenwoordig bijna niet meer tegenkomt. We zien het gereedschap dat nodig is om een molensteen scherp te maken (billen). Op een meelzak staat nog de naam van de schoonvader van de huidige eigenaar. Er is een kamer ingericht met een interieur van enige tijd geleden. Hierna kopen we in de winkel pannenkoekmeel, een koekenpan en perensap. Het wordt nu de hoogste tijd om het terrein te verlaten. We gaan naar Nieuw-Buinen om Museum Goedewaagen te bezoeken. Goedewaagen is een plateelbakkerij, oorspronkelijk in Gouda begonnen.

210911 Goedewaagen 001

Onder de paraplu van Goedewaagen hangen nog enkele fabrieken die anders verdwenen zouden zijn. De aankoop van deze fabrieken heeft ook inspiratie voor ander werk opgeleverd. Een van die fabrieken is “De Distel” uit Amsterdam, waarvan we hier een prachtig tegelplateau zien, geïnspireerd op het werk van de Tsjech Alphons Mucha. Wij herkennen het meteen.

210911 Goedewaagen 005 210911 Goedewaagen 004

Tijdelijk hangt er in het museum een plateau van Prinses Wilhelmina op 10-jarige leeftijd in rouwkleding bij het overlijden van haar vader koning Willem III. Goedewaagen is ook heel bekend om zijn KLM huisjes. KLM geeft deze huisjes (er zit jenever in) cadeau aan zijn passagiers in de businessclass. Vaak werden er jubileumborden en plateausgemaakt door Goedewaagen.

210911 Goedewaagen 006210911 Goedewaagen 002

In de schepen van de HAL werden vaak mooie plateaus opgehangen. Goedewaagen is oorspronkelijk begonnen als pijpenfabrikant.

210911 pijpen kon.huis

Een mooi voorbeeld hiervan zijn de pijpen met het hoofd van Juliana, Beatrix en Willem-Alexander. Niet alles in dit museum is van Goedewaagen zelf. Naast de eigen vazen en objecten zijn er vazen van andere plateelbakkerijen, zoals bijvoorbeeld De Porceleyne Fles.

210911 Goedewaagen 003210911 Goedewaagen 008210911 Goedewaagen 007

Wij bekijken een aantal filmpjes met o.a. het maakprocedé, prijsuitreiking Drentse ondernemer van het jaar 2015 en de jacht op vervalsingen. Na 2 ½ uur vertrekken we naar de camping in Musselkanaal waar we eind maart ook al eens hebben gestaan.

1. Jantien:
    28 september 2021