Zaterdag 17 oktober 2020

17 oktober 2020 - Ruinen, Nederland

We verruilen Meppel voor Ruinen 22 km verderop. Het advies om op tijd naar Ruinen te gaan, werkt positief voor ons. Zo tegen elf uur zijn er nog maar weinig plekjes vrij. Na de lunch gaan we weer een leuke route fietsen. We komen meteen op het Molenpad terecht, dat leidt naar beltmolen “De Zaandplatte”.

201017 -De Zaandplatte-

Een beltmolen staat op een heuveltje om meer wind te kunnen vangen en tevens kan men dan een onderdoorgang voor de wagens maken. De molen staat inderdaad op een zandrug, vandaar zijn naam. We rijden verder naar het centrum van Ruinen, waar de Brink open ligt wegens werkzaamheden, maar over de stoep kunnen we er met de fiets wel langs.

201017 buizerd

Buiten Ruinen gaat het door de weilanden, waar we een buizerd op een paal zien zitten. De route gaat afwisselend door weilanden en bossen. In de bossen zien we weer veel paddenstoelen.

201017 paddenstoel 201017 vliegenzwam

Op de terugweg komen we langs een schaapskudde. De ram heeft met een tuigje een stempel op de borst.

201017 ram met stempel

Als de ram een ooi een goede beurt heeft gegeven, wordt deze meteen gestempeld. Zo kan de boer zien wie de vader is van de a.s. lammeren. Bij de camper gekomen, zien we hoe de zon prachtig schijnt op de Amerikaanse eik achter onze camper.

201017 Amerikaanse eik

1. Maaike:
    17 oktober 2020
    Jullie genieten nog wel van het najaar hè.
    Groot gelijk. Je kan de hele winter nog binnen zitten. Maar nu nog genieten van de prachtige natuur. Nog vele mooie dagen toegewenst.
    Groetjes,
    Maaike