Zaterdag 19 maart 2022

19 maart 2022 - Geesteren, Nederland

We staan op met prima weer, hoewel er een koude wind staat. Op de camperplaats liggen fietsroutes klaar. Wij kiezen degene die door Almelo gaat. Niet ver van onze camperplaats vinden we een tweetal informatieborden over het  “dorp” Weitemanslanden.

220319 Over Weitemansdorp

Op het ene bord staat het verhaal hoe de streek aan zijn naam komt en op het andere bord het verhaal over het dorp dat nooit gebouwd werd. De plek waar wij staan, was vroeger moeras. Begin 20e eeuw heeft de provincie alle kaveltjes opgekocht en het moeras drooggelegd. Het was de bedoeling dat hier eind dertiger jaren een dorp zou verrijzen. Het is dus allemaal niet doorgegaan (crisisjaren en WOII). Naast het informatiebord staat een bank gemaakt van zwerfkeien. Wij rijden verder naar Almelo en genieten daar op een beschut terras in het zonnetje van een lekkere kop koffie. Dan rijden we verder naar de markt. Het is een hele grote markt met wel vier kramen voor kaas. Waar we voor komen, is natuurlijk de viskraam. Als Paul terugkomt met de broodjes, staat Ellen heel geanimeerd te praten met een gemeenteambtenaar, die voorlichting geeft over herinrichtingsplannen van het centrum van Almelo. Ellen vraagt hem gelijk naar de beelden van de drie ijsvogels, die we niet kunnen vinden.

220319 ijsvogel

Het blijkt dat we er langs gekomen zijn, maar ze door de marktkramen ervoor niet gezien hebben. Het zijn prachtige beelden. We vervolgen onze route, maar door al die marktkramen slaan we verkeerd af en rijden in de Grotestraat de verkeerde kant op. Het levert toch wat leuke plaatjes op van o.a. de Grote Kerk.

220319 Grote kerk Almelo 220319 oude stadhuis

We draaien om en rijden de Grotestraat de andere op en komen zo langs het oude stadhuis. Na wat zigzaggend door Almelo gereden te hebben, komen we bij Huize Almelo. Dit wordt nog steeds bewoond door de grafelijke familie Van Rechteren Limpurg.

220319 Huize Almelo 220319 saillant detail

Van het huis is vooral de middengevel heel mooi uitgevoerd (foto gemaakt met een Panasonic Lumix DMC – FZ 2000). We rijden over de Gravenallee naar het tolhuis.

220319 tolhuis II 220319 tolhuis I

De tarieven hangen nog steeds aan de muur. We vervolgen onze route via kleine weggetjes terug naar de camperplaats. Op de camperplaats is gisteren ook nog een grote oude vrachtwagen aangekomen die omgebouwd is als camper. Hij ziet er uit, alsof de restauratie pas gebeurd is.

220319 groots camperen I 220319 groots camperen II

We horen van de eigenaresse dat de restauratie al tien jaar geleden heeft plaatsgevonden. Bij elkaar hebben we vandaag 30 km gereden.

1. Jantien:
    21 maart 2022
    Heerlijk. Jullie zijn weer onderweg en het weer .... top.
    Interessant verhaal over het dorp Weitemanslanden.
    Groetjes Jantien
  2. Lilian:
    22 maart 2022
    Het weer werkt goed mee.
    mooie foto's