Zaterdag 6 mei 2023

6 mei 2023 - Goes, Nederland

We gaan vandaag een stadswandeling in Goes maken. We beginnen bij het station en lopen naar de dichtstbijzijnde gracht.

230506 zeeslang

In deze gracht ligt een zeeslang en daarachter zie je het oudste en enig overgebleven bruggetje van de wallen. Hij is wel met twee bogen ingekort, waarvan er één onder het plaveisel van het Ganzepoortplein ligt. Wij gaan de Oostwal op en zien dat de gracht in een stervorm is aangelegd. Jacoba van Beieren had toestemming gegeven om hier wallen te maken.

230506 St. Jacobstraat

We bekijken de St. Jacobstraat die in de 80er jaren aangewezen was als restauratieproject, dat zeer geslaagd is. Aan het eind van de Jacobstraat komen we in het havenkwartier.

230506 Turfkade II 230506 Turfkade

Langs de Grote en Kleine Kade staan veel grote herenhuizen. Op de Turfkade vinden we het Gotische Huis.

230506 Karel V 230506 wapen Karel V

Het bezit een prachtige gevel uit de regeringsperiode van de Karel V (het huis is van 1533) en het wapenschild van Karel V is boven de ingang aangebracht.

230506 huisje visafslag

Tussen dit Gotische Huis en de haven staat op de kade een huisje dat gebruikt werd bij de visafslag.

230506 drogisterij 230506 Grote Markt

Op de hoek van de Grote Kade zien we een mooie gevel met gaper van een drogisterij. Op de Grote Markt is ook een markt aan de gang. Het is er gezellig druk. Er staan ook hier heel veel oude herenhuizen. Aan de zuidzijde staat het voormalige stadhuis. Dit bevatte ook De Waag en De Vleeshal, net zoals in Zierikzee. We lopen langs het stadhuis recht op de Grote of Maria Magdalenakerk af.

230506 Flamboyante Transept

Vanaf deze kant zie je een bijzonder mooi flamboyante transept. Deze kerk is een torenloze kruisbasiliek uit de late gotiek rond 1470. Het schip is na een brand vernieuwd in 1621, het heeft een zeer stijlvol plafond.

230506 plafond 230506 Deakens orgel

Het smaakvol gerestaureerde orgel (origineel is het een Deakens orgel, maar bij restauratie zijn er o.a. concepten van Marcussen toegevoegd. De laatste restauratie vond plaats in 2001). Daarna komen we langs het Museum voor Zuid- en Noord-Beveland.

230506 weeshuis  230506 pleintje vm weeshuis 230506 oude mannen-en vrouwenhuis

Dit is gevestigd in het vroegere oude mannen- en vrouwenhuis uit 1655, de overblijfselen van het gedeeltelijk houten klooster van de Zwarte Zusters en het voormalig weeshuis.

230506 pandje met leuk dakkapelletje

Tegenover de andere ingang van de Grote Kerk zien we een pandje met een leuk dakkapelletje. Via Kloetinge en Kapelle rijden we terug naar Wemeldinge. Bijna thuis zien we donkere wolken en rare kleur koppen hangen. We kunnen nog net alles droog in de camper krijgen, voor het begint te regenen.

1. Maaike:
    6 mei 2023