Vrijdag 5 mei 2023

5 mei 2023 - Zierikzee, Nederland

We verlaten camping “De Kreekoever” en rijden naar Zierikzee naar de prachtig aangelegde gratis parkeerplaats even buiten de Zuidhavenpoort van Zierikzee, (ongeveer 400 mtr lopen).
Wij gaan vandaag Stadmuseum Zierikzee bezoeken. Dit museum zit in het oude stadhuis van Zierikzee, dat nog vele oude elementen bevat. Na een kop koffie in het museumcafé gaan we beginnen aan de toer met behulp van een tablet waar heel veel informatie op is te vinden.

230505 Neptunus

We beginnen in de hal met de windvaan van Neptunus. Deze is beschadigd met kogelinslagen van buksen. Er is een nieuwe vaan geplaatst.

230505 vleeshal

Dan komen we bij “de vleeshal”

In 1250 was hier al een vleeshal onder leiding van een gilde. Er werd alleen rund- en schapenvlees verkocht. Dit was de enige plaats waar dit verkocht mocht worden. Er waren meerdere vleeshouwers die volgens het reglement geen ruzie met elkaar mochten maken. Ook was geregeld dat zij bij toerbeurt op de beste plaats mochten staan. Pas later in 1580 is er een nieuw stuk voor het stadhuis aangebouwd.

230505 De Waag

De volgende scene gaat over “De Waag”

De waag stond onder leiding van een keurmeester, die door het gemeentebestuur benoemd was. Hij mocht geen geld, cadeaus of drinkgeld aannemen. Wel mocht hij een bijbaan hebben, zoals b.v. ijkmeester. Het voornaamste artikel dat hier gewogen en gekeurd werd, was meekrap. De keurmeester haalde met een boor een monster uit de baal en proefde of er niet te veel zand in zat. Als de baal werd afgekeurd, werden de vier hoeken van de baal afgesneden en de aanbieder kon vertrekken met een lekke baal. Als er gewogen werd, werd het gewicht met luide stem tegen de getuigen genoemd. Het gewicht werd tevens genoteerd voor de gemeentelijke heffingen. Meekrapverf geeft een mooie rode kleur aan het laken (wollen, vervilte stof)

230505 laken in meekraprood

Op de benedenverdieping vinden we nog een zaal met allemaal historische vondsten van en over Zierikzee.

230505 modelschip

Er zijn veel scheepsmodellen op schaal. Zierikzee was vroeger een belangrijke haven en handelsstad. Op de 1ste verdieping vinden we de trouwzaal en thesaurierzaal. Er is kamer waarin alles over meekrap wordt uitgelegd en een kaartenkamer. In de kaartenkamer vergaderde vroeger het waterschap. Er wordt uitgelegd hoe het waterschap vroeger werkte.

230505 schouwstuk

Boven de schouw hangt een verzameling van wapens  van de dorpen en steden (ook de verdwenen plaatsen) die onder dit waterschap vielen. Omdat Willem II net stadhouder van Holland, Zeeland en Utrecht geworden was, staat zijn wapen in het midden. We gaan verder naar de zolder waar allereerst de enorme mooie dakspanten opvallen.

230505 dakspant

Dit oude stadhuis is het enig overgebleven openbaar gebouw in Nederland met dergelijke dakspanten. Hier is nu een tentoonstelling in samenwerking met het bijbelmuseum en het ikonenmuseum en de schilder Kees de Kort die een kijkbijbel geïllustreerd heeft.

230505 tentoonstelling

Hij heeft zich laten inspireren door ikonen. Wij hebben ons goed vermaakt in het museum.

230505 viseten

Het is etenstijd en wij gaan de inwendige mens versterken met een lekkerbekje en een bakje kibbeling. We lopen terug langs de Oude Haven N-Z en zien dan het huis “De Mossele” met een leuke versiering aan de trapspijlen.

230505 -De Mossele- 230505 wapen Zierikzee

Door heel Zierikzee heen zien we veel voorstellingen met een zeemeermin en zeemeerman. Die hielden vroeger het stadswapen vast. Met wat regen lopen we terug naar de parkeerplaats. Wanneer we over de Zeelandbrug rijden, zien we in de verte enorme buien hangen. Als we om iets over half drie op de CP van Wemeldinge aankomen, is daar net de stortbui geweest (ruim een half uur eerder dan voorspeld). We worden weer hartelijk door Peter en Chantal ontvangen. De rest van de middag regent het af en toe. We blijven lekker in de camper.