Donderdag 4 mei 2023

4 mei 2023 - Ouwerkerk, Nederland

Met de de warmste dag van het jaar die het belooft te worden, stappen wij om kwart voor twaalf op de fiets voor een tochtje naar het noorden. We komen bij de haven van Bommenede.

230504 Bommenede haven 230504 oude schuit

In deze haven zijn de caissons gebouwd om het Brouwershavense Gat te dichten. Bommenede is naar een plaatsje genoemd dat hier vroeger gelegen heeft, maar wat nu verdwenen is. We rijden nog even de andere kant op om naar de zandplaten te kijken en zien dan een prachtige oude zeilschuit op de Grevelingen. We rijden terug naar Dreischor waar we genieten van een heerlijke lunch in Koffie-Kaffee “De Boekhouder”

230504 Koffie-kaffee -Boekhouding-

Het interieur van dit Koffie-Kaffee ziet er bijzonder smaalvol uit. Ook Dreischor heeft een een kerk met huizen in een ring om de kerk heen gebouwd.

230504 oude huizen 230504 huis aan kerkring

We zien door Dreischor heen veel oude huisjes

230504 oude reklame

en een heel oude reklame schildering (Jurgens was nog niet eens samen met Van de Berg). Als we Dreischor verlaten, zien we de korenmolen “Aeolus”.

230504 molen Aeolus

Deze molen is een grondzeiler en  bovenkruier uit 1739. Om boodschappen te kunnen doen, rijden we via Sirjandsland naar Nieuwerkerk. Daarna is het nog maar een klein stukje naar Ouwerkerk. De tocht van vandaag is goed voor iets meer dan 40 km.