Woensdag 3 mei 2023

3 mei 2023 - Zierikzee, Nederland

Tegen kwart voor elf vertrekken we richting Zierikzee. Daar gaan we nog wat film over doen en wat foto’s van de Noordhavenpoort maken.

230503 Noordhavenpoort 230503 getijdenhaven

We zien we dat het laagtij is en dat er naar de Oude Haven nog maar een klein laagje water staat, te weinig om te varen. Dan vervolgen we onze tocht richting Serooskerke.

230503 wijkverpleegster

We rijden door Kerkwerve, waar een beeld staat van de wijkverpleegster Cornelia van Zijp – Bijlo. Zij was van 1929 tot 1958 de wijkverpleegster van Kerkwerve. Ze deed de zorg in Brouwershaven en Zonnemaire er vaak bij. We gaan verder door weilanden en langs natuurgebieden en komen zo in Serooskerke aan.

230503 kerk Serooskerke 230503 huisjes

Het is maar een heel klein dorpje met alleen een kerk met de huizen in een ring er omheen, maar iets van winkels o.i.d. ho maar, dus ook niets te eten. Gelukkig hebben we ontbijtkoek bij ons om de ergste “honger” te stillen. We rijden nu naar onze route terug die nu helemaal langs de Oosterschelde voert. De wind wakkert behoorlijk aan en we hebben hem vol tegen. Dan zien we bij Flaauwers Inlaag (natuurgebied) een restaurant. Wij eten daar heerlijk warme broodjes met kruidenboter en vispaté en de gefrituurde inktvisringen gaan er ook goed in. Gelukkig hoeven we niet helemaal naar Zierikzee te rijden om iets te eten.

230503 lepelaar

Bij de natuurgebieden zien we een wulp en een lepelaar. Zierikzee gloort aan de horizon en dan komen we aan bij het havenhoofd. Hier hebben we een mooi uitzicht over de Oosterschelde en de Zeelandbrug.

230503 Zeelandbrug

Het beweegbare deel van de brug gaat open en een drietal zeilboten kunnen nu er doorheen. Op het havenhoofd staat een luisterpaal. Als je op het knopje drukt en de bruinvis is bij de gele boei, waar de luisterpaal mee verbonden is, dan kun je de bruinvis horen. Het lukt, wij horen hem met een soort gebrom en gepiep. Als we via het Bolwerk Zierikzee binnenkomen, eten we een ijsje, daar is het wel weer voor. Door de Zuidhavenpoort verlaten we Zierikzee en rijden verder terug naar de camping. Bij elkaar was het vandaag 49,75 km, een ware prestatie bij die harde wind.