Dinsdag 2 mei 2023

2 mei 2023 - Ouwerkerk, Nederland

We gaan vandaag Zierikzee bezoeken.

230502 Westkreek

Als we Ouwerkerk verlaten, komen we langs de Westkreek. De camping is aan de Oostkreek gelegen. Wij lezen op een bord dat deze kreken ontstaan zijn na de Watersnoodramp. Het zijn prachtige natuurgebieden geworden. Aan de rand van het oude centrum van Zierikzee drinken we eerst een kop koffie.

230502 Zuidhavenpoort

We fietsen nu via de Zuidhavenpoort Zierikzee binnen. We rijden langs langs Oude Haven N-Z naar Havenpark, waar langs het water mooie oude huizen staan,

230502 mooie gevel 230502 notarishuis

Het waren veelal huizen van rijke reders.

230502 Gasthuiskerk

Aan het Havenpark staat de Gasthuiskerk. Deze dateert uit de 14e eeuw. Een merkwaardige markthal werd er in 1651 aangebouwd als extra kerkruimte. Op het Havenplein gaan we lunchen en daarna fotograferen we op de Mol het ’s-Gravensteen.

230502 's-Gravensteen

In de 14e eeuw was hier een gevangenis en in de 16e eeuw is het herbouwd in gotische stijl. We rijden terug naar de Vissersdijk om te zien of de museumboot vaart. Hij komt er net aan. Na een kopje koffie van de schipper gaan we met z’n tweetjes met hem mee.

230502 bruggetje

Hij vaart langs de verschillende havens en daarbij komen we onder het bruggetje door naar de Oude Haven. We varen een stuk naar de Oosterschelde toe. In dit stuk zijn veel aanlegplaatsen voor jachten.

230502 korenmolen -De Haas-

Op het Bolwerk zien we korenmolen “De Haas”. Deze is al van 1727. De rondvaart duurt een halfuur. Daarna fietsen we terug naar ’s-Gravensteen, waar we de “wandeling” door Zierikzee voortzetten. We gaan naar de Nobelpoort.

230502 Nobelpoort 230502 stadhuistoren

Dit is de oudste van de drie stadspoorten uit het eind van de 14e eeuw. Het vierkante gebouw heeft aan de landzijde ronde torens met hoge spitsen. In de Meelstraat vinden we het oude stadhuis (nu Stadhuismuseum) met een mooi sierlijk torentje.

230502 Poststraat 25 230502 Burgerweeshuis

Op Poststraat 25 vinden we een huis met een bijzondere voordeur. Iets verderop staat het Burgerweeshuis. Daar tegenover staat een kerk in Neo-classisistische stijl. In 1832 was de oorspronkelijke kerk verbrand.

230502 Grote kerk 230502 St. Lievensmonstertoren

Nu staat de St. Lievensmonstertoren los van de kerk. De toren is gebouwd in de periode van 1454 tot 1470. Het was de bedoeling dat deze toren 207 meter hoog zou worden (Voor die tijd echt hoogmoedswaanzin). Men kwam echter niet verder dan 56 meter. We fietsen nu naar het Bolwerk waar we een mooi uitzicht hebben over dat deel van het water waar we eerder langs gevaren zijn.

230502 Nieuwe Boogerdstraat 16-22 230502 Vismarkt

Dan rijden we naar de Nieuwe Boogerdstraat, waar we een rijtje mooie oude gevels vinden. In de St. Domusstraat zien de Vismarkt op een afgesloten pleintje. Na het voltooien van het stadsrondje rijden we terug naar Ouwerkerk. Het weer werkte goed mee vandaag. Bij elkaar fietsten we vandaag 19,25 km.

1. Jantien:
    4 mei 2023