Maandag 1 mei 2023

1 mei 2023 - Brouwershaven, Nederland

De dag begint met regen. We voeren daarom een langzaam-aan-actie. En inderdaad het helpt. Om twaalf uur stappen we op de fiets. Tot onze verrassing leidt een onbekend knooppunt ons naar de binnenstad van Zierikzee. Wat we daar zien, doet ons al likkebaarden voor morgen. We vinden bij het centrum wel snel het juiste knooppunt terug. Bij Noordgouwe komen we langs een gebouw “De Meestoof de Willem III”

230501 De Meestoof De Willem III_01 230501 De Meestoof De Willem III_02 230501 De Meestoof Willem III_03

In vroegere tijden werd er in Zeeland veel meekrap verbouwd. In de meestoof werd deze meekrap verwerkt tot een rode verfstof voor kleding. 13 boeren hadden zich aaneen gesloten om gezamenlijk een fabriek te stichten voor het verwerken van de meekrap. Er kwamen echter kunstmatige kleurstoffen, die veel goedkoper waren en in 1895 werd de fabriek omgebouwd tot cigoreifabriek voor de productie van namaakkoffie. De voorstelling van het paard dat een krab met zich meesleept, is eigenlijk een grapje op het woord meekrap.

Wij hadden in verschillende dorpen al een Stoofstraat gezien, niet wetende waar het woord stoof naar verwees. Dit is ons nu duidelijk geworden.

We rijden verder naar Brouwershaven.

230501 Brouwershaven 230501 stadswaag

Op de Markt, waar de haven aan ligt, is het behoorlijk druk. Er zijn een paar restaurantjes open en ook de vishandel heeft het behoorlijk druk. Ook wij vereren deze vishandel met een bezoekje voor een broodje paling. Aan de markt staat de Stadswaag en ook het voormalig raadhuis (uit 1599) staat in een hoekje te pronken.

230501 vm raadhuis 230501 saillant detail

Er werd hier ook recht gesproken, gezien het beeld van Vrouwe Justitia. Op de markt staat een beeld van Jacob Cats die in Brouwershaven geboren is.

230501 verdronken dorp

Even buiten Brouwershaven zien we een bord over het verdwenen dorp Duivendijke. Zeeland telt 16 van dit soort borden. We hebben er al één eerder gezien. We rijden nu terug naar de camping in Ouwerkerk en na precies 40 km komen we daar aan. We kunnen nog een uurtje buiten zitten.

230501 gebak

Vanwege Sanders verjaardag trakteren wij ons zelf op een gebakje.

1. Jantien:
    4 mei 2023
    Mooie fietstocht en hartelijk gefeliciteerd met jullie zoon.