Zaterdag 8 oktober 2022

8 oktober 2022 - Rijssen, Nederland

Pauls migraine is over zodat we naar de CP Midas in Rijssen kunnen verhuizen. Voordat we daar naar toe rijden, gaan we bij kennissen op bezoek die we ontmoet hebben op onze trip naar de 4 koningssteden in Marokko. We hadden hen al drie jaar niet meer gezien vanwege de corona. Het is er heel gezellig, maar we willen zo tegen vieren echt weg, omdat we ook nog boodschappen moeten doen nadat we ons op de CP geïnstalleerd hebben.

221008 CP Midas  Rijssen 221008 alpenhoorn

Als we staan af te wassen, horen we opeens hoorns, wij denken aan midwinterhoorns. Maar dat kan eigenlijk nog niet. We gaan naar buiten en zien dan de eigenaar van de CP en zijn vrouw op alpenhoorns blazen. Zij geven ons complete uitleg over de echt met de hand gemaakte Zwitserse (en Zuidduitse) alpenhoorn en de opleiding daarvoor. Een goede alpenhoorn kost tussen de € 3000,- en € 5000,- Een goede midwinterhoorn kost hoogstens € 200,-, verschil moet er zijn. Zij zijn daar meerdere keren per jaar één à twee weken voor naar Zwitserland geweest. Zo vertelde hij dat ze na eerste week les 3 tonen konden blazen. Dat is overigens alles wat je uit een midwinterhoorn zou kunnen krijgen, terwijl zij met een alpenhoorn een melodie kunnen spelen en alle tonen moet je met je lippen maken. We staan zeker wel 20 minuten te praten en luisteren. Zo wordt een de avond heel bijzonder door zo’n leuke verrassing. Het is al donker als wij de hoorns horen en de foto met het filmtoestel gemaakt, is daarom ook niet al te scherp.

1. G.j.rozendom:
    10 oktober 2022
    goede midwinterhoornblazers kunnen de oale roep blazen een traditioneel liedje dat heel mooi klinkt. Een goede midwinterhoorn blazer kan 5 tot 6 tonen uit de hoorn krijgen. Men blaast om beurten omdat de hoorns niet gestemd zijn in tegenstelling tot de Alphoorn waar 16 natuurtonen zuiver geblazen kunnen worden. Ook samenspel met andere instrumenten kan omdat ze zuiver gestemd zijn.