Zaterdag 9 oktober 2021

9 oktober 2021 - Ommen, Nederland

Op ons dooie gemak ruimen we de camper op om te vertrekken naar een camperplaats van landgoed “de Stekkenkamp” even buiten Ommen. De plek is tamelijk eenvoudig, maar daar is de prijs ook naar. Na de lunch rijden we via een omweg naar Ommen. Deze omweg loopt over het Landgoed Het Laer. Hier stond eens in de middeleeuwen een roofridderkasteel dat door Otto II (bisschop van Utrecht) is neergehaald. Eerst is er nog een ander slot door het geslacht Het Laer neergezet, maar in 1740 is het huidige slot door de heer van Vilsteren gebouwd.

211009 Huis Het Laer 211009 prieel

Het prieeltje in de tuin is door de Berlijnse architect Wentzel ontworpen. Hij had hetzelfde prieel al in Berlijn gerealiseerd. Als we dit landgoed verlaten, rijden we langs de oevers van de Vecht, waar we Ommen aan de overkant zien liggen.

211009 Ommen ad Vecht 211009 vh gemeentehuis voormalig gem.huis  211009 molen uit 1806 molen uit 1806

We rijden Ommen binnen en we zien daar de Brigittakerk. We eten met dit zonnige weer een lekker slagroomijsje.

211009 Brigittakerk 211009 Rianne te Kaat 211009 Rianne te Kaat WC Presikhaaf

Voor de kerk is een tekening van Rianne te Kaat te zien. Het lijkt of het een gat in de grond is, waar je onder de kerk door kunt lopen. Zij heeft ook de 3D-tekening op het winkelcentrum Presikhaaf getekend.

211009 huis uit 1903

Op weg naar de Scapinowinkel (Ellen heeft haar sokken vergeten in te pakken) zien we nog een prachtig gebouw uit 1903. We lopen dwars door het stadje naar de Jumbo en rijden daarna terug naar de camper. Daar zitten we de rest van de middag lekker in het zonnetje. ’s-Avonds komt de beheerster van de CP een praatje maken. We krijgen van haar zoals hier gebruikelijk is, een bakje pepermuntjes.

1. Van Eenennaam Paul van:
    10 oktober 2021
    Leuk Paul en Ellen, jullie treffen het met het geweldige nazomerweer, geniet er nog maar van.
    Groeten Corrie en Paul