Zondag 18 april 2021

18 april 2021 - Peize, Nederland

Het ziet er prachtig uit, wat het weer betreft. Na het ontbijt en de eerste koffie pakken we de fiets voor het laatste ronde vanuit Peize. We rijden via het dorp naar Eelde. Onderweg lezen we op een bord, dat de Onlanden gebruikt worden als waterbuffer voor vooral de stad Groningen. In 1998 dreigde daar overstromingen en die zijn nu van de baan. Ook de akkerbouw van Drenthe profiteert van deze buffer. Bij te veel regen wordt het water afgevoerd en bij droogte kan men water terughalen. In Eelde zien we museum De Buitenplaats.

210418 museum De Buitenplaats 210418 Huis bij museum 210418 Adam en Eva

Ons vermoeden wie de architect van dit museum is, wordt bevestigd, het is namelijk Alberts, die o.a. het ING-gebouw in Amsterdam ontwierp. Naast het museum staat een prachtig oud huis met boven de deur een prachtige beeltenis van Adam en Eva.

210418 dorpskerk Eelde

De dorpskerk moet aan de achterkant door twee enorme steunberen gestut worden. De kerk is uit de 14e eeuw. In de buurt van Yde bevindt zich een kunstwerk genaamd Gebroken Cirkel.

210418 gebroken cirkel

Als je door deze cirkels loopt, kun je aan bezinning doen. Zo staat het beschreven op een steen ernaast. Deze cirkels zijn gemaakt met zwerfstenen. We rijden verder naar Vries, waar we de Bonifatiuskerk bewonderen.

210418 Bonifatiuskerk Vries 210418 Jugendstil

Deze staat er al vanaf het einde van de 12e eeuw. Maar rond het jaar 750 is er al sprake van een houten kerk. Het restaurant “Onder de linden” tegenover de kerk is uit de Jugendstil-tijd. Via Donderen en Bunne komen we weer in Peize uit en op deze mooie dag hebben we 31 km gefietst.

1. Lilian:
    19 april 2021
    wat een mooie omgeving om te fietsen.
    en ook lekker weer erbij.
  2. Henk Visser:
    21 april 2021
    Het was de moeite van het lezen waard. Bedankt voor het verzenden van jullie reis verhalen.Groet