Dinsdag 12 september 2023

12 september 2023 - Saint-Gilles, Frankrijk

We rijden met de fiets eerst naar het dichtstbijzijnde stadje St. Gilles.

230912 Petit Rhône

We steken de kleine Rhône over. Klein?, maar wel breed en vol met water, best wel apart voor een Franse rivier in de zomer/herfst. In het stadje aangekomen, zoeken we het adres op van de VVV. Ellen ziet aan de overkant het postkantoor en daar onze voorraad Franse postzegels op is, stiert ze naar binnen. Het ìs helemaal geen postkantoor meer, maar er is nu een bank in gevestigd, het postkantoor is wat verderop. Daar duurt het tijden voor ze aan de beurt is en die verrekte ING (VPAY) kaart doet het ook weer niet. We hebben het adres van de VVV gevonden en rijden er naar toe. Ellen haalt hier een stadswandeling en een fietskaart voor de Camargue. Nadat we brood gehaald hebben, gaan we St. Gilles bekijken.

230912 stadsmuur 230912 Porte des Marechaux

We beginnen bij de stadsmuren en rijden dan via Porte des Maréchaux het historisch centrum binnen.

230912 abdijkerk

We rijden door tot aan het plein met de abdijkerk St. Gilles. De zijstraten zijn geen opties, want die gaan allemaal met trappen. Ellen blijft bij de fietsen op het kerkplein (die met  de Franse revolutie de naam Place de la République gekregen heeft).

230912 St Gilles I 230912 romaans huis 230912 Franse revolutie

Paul loopt wat steegjes in om wat oude huizen te fotograferen. Als hij terugkomt, is Ellen net bezig de door de Franse Revolutie zo beschadigde beelden op de plaat te zetten. St. Gilles is een bedevaartsoord voor de St.-Jacques-pelgrims. Je vindt overal door de stad heen de Jacobsschelp. Er zijn huizen die pelgrims onderdak bieden.

230912 stadhuis

We rijden door allerlei straatjes en steegjes naar het stadhuis. Het is een prachtig oud pand. Daarna rijden we terug naar de camper om brood en een kop soep te nuttigen. We gaan nu een fietstocht maken aan de hand van de gekregen kaart. Het eerste stuk klopt, maar er staat nergens een route met b.v. bordjes aangegeven en we raken al gauw het spoor bijster. De kaart is bovendien onnauwkeurig en de weg draait kanten uit, die niet op de kaart staan. Als wij op een gegeven moment zelfs al Arles in de verte zien liggen en al weer bij een weg langs de snelweg terechtkomen, die ook niet op het kaartje vermeld staat, draaien we maar om.

230912 rijstveld I 230912 rijstveld II 230912 Camargue paarden

We hebben zo wel mooi zicht op rijstvelden. Onderweg zien we witte Camargue paarden. We hebben vandaag wel 38 km op de fiets gezeten. Naast de camping bevindt zich een groot weidegebied met zwarte stieren.

230912 stieren

1. Lilian:
    17 september 2023
    misschien niet de juiste route, maar toch mooie foto's