Woensdag 13 september 2013

13 september 2023 - Camargue, Frankrijk

Wij gaan vandaag een fietstocht maken en kunnen gebruik maken van de fietsroute “Via Rhona”.

230913 route 230913 vuurdoorn

Vandaag is de route tenminste goed aangegeven. Onderweg zien wij langs de wegen vuurdoorns met heel veel bessen er aan.

230913 ooievaar

Op een grote toren heeft een ooievaar zijn nest gebouwd. Na 17,5 km rijden, komen we bij Centre du Scamandre. Dit is een centrum ter bevordering van de inlandse natuur, de waterregeling en zij beheren het gebied rondom het meer Sacamandre. Een klein stukje van het meer ligt bij dit centrum. We zien in het water een aantal dikke beverratten.

230913 beverrat230913 Scamandre 230913 de fotograaf gesnapt

Terwijl Paul er foto’s van maakt, maakt Ellen een foto van hem. Bij dit centrum staan veel picknicktafels en daar eten wij ons brood op. Na een uur gaan we weer verder.

230913 grote zilverreiger

We zien langs de weg in een sloot een hele grote en mooie zilverreiger, van kop tot teen zeker een meter lang. We rijden verder tot we tussen de twee meren op een parkeerplaatsje staan. We bevinden ons in internationaal gezelschap. We staan er met drie Duitse fietsers en een Engels echtpaar met een auto.

230913 Etang du Charnier

Het meer du Charnier is erg groot. We vragen de Engelsman of hij vogels waarneemt, want wij hebben nog niets gezien. Hij wijst ons op een overvliegende ijsvogel. Dan hebben wij hem in ieder geval een keer gezien, de ijsvogel.

230913 steltloper

Er landt er op het ondiepe gedeelte van het meer een steltlopermoeder met twee jongen. Het precieze soort weten we nog niet. In de verte staan nog meer soorten steltlopers met zwarte vleugels. Na een behoorlijke tijd met de Engelsen gepraat te hebben, maken we rechtsomkeerd omdat we er toch al bijna 22 km op hebben zitten. Moe komen we op de camping aan en terwijl wij theedrinken, begint het te regenen. We draaien snel de net uitgezette luifel in, en dat is maar goed ook, want nu met onweer erbij, begint het echt te hozen. Het duurt een hele tijd voordat het weer droog is.