Donderdag 14 september 2023

14 september 2023 - Aigues-Mortes, Frankrijk

We gaan vandaag naar Les Saintes-Maries-de-la-Mer. We rijden door het dorp heen en het is net Valkenburg op z’n zuid Frans. Één lange file het dorp door voor een parkeerplaats. Bijna het dorp weer uit, komen wij bij een grote open plaats met aan de ene kant parkeerruimte voor personenauto’s en aan de andere kant een plek voor alleen maar campers en dat alles gratis. Om 21:00 uur wordt het terrein gesloten, je kunt er dus niet overnachten. We lopen het dorp in. Het centrum is makkelijk te vinden, want de kerkburcht is al van verre te zien.

230914 les Saintes Maries 230914

We gaan naar de kerk toe en lezen dan de geschiedenis van de kerk.

230914 de twee Maria's

Na de dood van Jezus zijn veel familieleden en discipelen gevlucht naar de Zuid-Franse kust. Onder hen waren Maria Magdalena, Maria Jacobé(nichtje van Jezus) en Maria Salomé (moeder van twee discipelen). Maria Magdalena is verder gereisd, de andere twee Maria’s bleven hier in de streek.

230914 Sara 230914 relekwieën

Bij hen kwam ook Sara (de Egyptische vrouw van Pilatus, die zich bekeerd had). In de 15e eeuw vond men de botten van die drie vrouwen terug. Om ze een waardige plaats te geven, werd deze kerk gebouwd en werden de botten boven het altaar in een schrijn opgeborgen. Sara werd de de patrones van de zigeuners en de naam van de zigeuners (gypsy) is afgeleid van het woord Egypte. Een beeld van haar staat in de crypte onder de kerk. De plaats kreeg de naam Les Saintes-Maries-de-la-Mer en werd een bedevaartplaats voor de zigeuners.

230914 stier

Wij lopen naar het water en zien daar ook de arena (o.a. voor stierenvechten) en een groot beeld van een stier, klaar om de arena te betreden. We zien een paar boten varen en lopen terug het dorp in, waar we langs het voormalig gemeentehuis komen.

230914 ancien Hôtel de Ville 230914 les Saintes-Maries-de-la-Mer II

Ook dat steekt ver boven de andere gebouwen uit. We gaan terug naar de camper om daar een boterham te eten. Dan rijden we verder naar de CP van Aigues-Mortes, waar we 4 nachten zullen blijven. Deze grote CP met 120 plaatsen is aan een lagune gelegen.

230914 bij CP Aigues-Mortes 230914 CP bij Aigue-Morte II