Vrijdag 15 september 2023

15 september 2023 - Aigues-Mortes, Frankrijk

Vandaag zijn we van plan om flamingo’s te spotten. We halen bij de balie een armbandje om op de terugweg met de fiets over privéterrein te kunnen rijden. We rijden op de heenweg op een hele smalle strook naast de vierbaans weg. Gelukkig is dit maar een kilometer en kunnen we daarna Aigues-Mortes binnenrijden. De historische kern ligt verderop achter het kanaal. De kern is een rechthoekige ommuurde stad met 10 poorten en 6 torens. De VVV voorziet ons van de nodige folders en informatie over het Patrimoine weekend. Het aanbod is voor ons niet zo geschikt op één ding na; de toegang tot de muren en de torens is vrij. Misschien zijn wij voorgaande jaren met de patrimoine dagen wel verwend geweest.

230915 Aigues-Mortes 230915 zoutberg 230915 zoutmeer

We rijden om de stad heen en vinden een weg de “wildernis” in. We blijven een stuk doorrijden over deze weg en zien in de verte de zoutbergen liggen. Het water voor deze bergen heeft een typisch roze kleur. Het asfalt houdt op, maar we kunnen over een redelijk zandpad nog een aardig eind doorrijden.

230915 Crin Blanc

Langs de kant van de weg zien we steeds meer paarden (Crin Blanc). Op een afgesloten stuk zijn twee guardiennes met de nodige paarden bezig. Op een klein zandbultje naast de weg staand, zien we dan eindelijk een paar flamingo’s in het meer.

230915 flamingo

Bij het terugrijden zien we bij een soort uitkijkpunt meer flamingo’s en ook dichterbij. Dat is waar we voor gekomen zijn. We rijden verder terug, eten bij de stadspoort onze broodjes op en rijden dan naar de SuperU voor de boodschappen. We kunnen nu over een fietspad langs het kanaal en het privéterrein terug naar de CP. We hebben vandaag 22,5 km op de fiets gezeten. Later op de avond begint het te regenen.

1. Maaike:
    16 september 2023
    Wij hebben ook de paarden en de flamingo's gezien.
    Misschien wel op dezelfde plek als jullie. Het is een prachtig gebied. Wij hebben ervan genoten.
  2. Jantien:
    17 september 2023
    Mooi
  3. Lilian:
    27 september 2023
    wat 'n mooi gebied is dat