Zaterdag 16 september 2023

16 september 2023 - Aigues-Mortes, Frankrijk

Daar de weersverwachting voor vanmiddag niet zo best is, gaan we meteen vanmorgen al op stap. We besluiten eerst de boottocht voor morgenmiddag te reserveren. Daarna willen we in het centrum bij de VVV onze batterijen laten opbergen. Jammer dan, dat doen ze hier ook niet meer.  Ze willen de verantwoordelijkheid niet meer nemen. Met 1,5 miljoen bezoekers per jaar is daar misschien wel iets voor te vinden. De fiets moet dus maar weer aan de hand mee.

230916 Louis IX 230916 ND des Sablons

Op Place Saint Louis staat een beeld van hem. Hij heeft dit stadje gesticht. Het was de eerste middeleeuwse haven van Frankrijk aan de Middellande zee. Vanuit begon hij ook aan zijn kruisvaarttochten. In de Église de Notre Dame des Sablons knielde Louis IX voor zijn vertrek op kruistocht. We lopen de Grand Rue Jean Jaures uit en gaan dan naar de Tour de Constance.

230916 vuurtoren

Deze is nog tijdens het leven van Louis IX gebouwd en diende als vuurtoren, als woonverblijf en als beroemde gevangenis. Hier kun je de muren op. Wij lopen ietsje verder en bekijken het Logis du Gouverneur. Deze is in de 15e eeuw gebouwd op de verbrande woning van de koning. Duidelijk kun je de trappen zien lopen. We rijden een poosje langs de muren en verlaten de stad bij Porte des Remblais omdat de lucht wel heel erg aan het betrekken is.

230916 Porte des remblais230916 vestingwerk

We fietsen langs de buitenkant richting Tour de Constance en zien bij de vuurtoren enkele brugdelen. We fietsen terug naar de camperplaats, maar stoppen bij het meer (Etang de la Marette) om de flamingo’s van wat dichterbij op de foto te zetten. De laatste meters op de CP rijden we door de druppels en het barst pas echt los als we binnen zijn. De rest van de middag is het “Jantje huilt, Jantje lacht” met het weer.