Zondag 17 september 2023

17 september 2023 - Aigues-Mortes, Frankrijk

We hebben vandaag alleen de boottocht van vanmiddag op het programma staan. Om 14:45 uur worden we op de kade verwacht en de boot vertrekt keurig op tijd om 15:00 uur.

230917 Aigues-Mortes

We varen eerst het haventje uit en gaan dan richting afslag camperplaats. Na ongeveer een half uur keert de boot weer (ter hoogte waar wij met de fiets naar de camper kunnen afslaan). Nadat we terug zijn in Aigues-Mortes varen we een kanaal de andere kant op en komen dan na een half uurtje varen bij de Mas de la Comtesse aan. Dit is een fokkerij voor Camarguese stieren.

230917 Mas de la Comtesse I 230917 Mas de la Comtesse II

We gaan hier naar een demonstratie kijken hoe ze met paard een stier kunnen scheiden van de hele groep. Daarna varen we verder en komen zo op het Canal du Rhône à Sète te varen. Na precies twee- en een half uur komen we weer in de haven aan. Het tochtje viel ons wat tegen. Veel vogels hebben we eigenlijk niet gezien want voor die ene flamingo die er te zien was, moest je nog heel veel moeite doen. We hebben wel 3 verschillende soorten reigers (elk één) gezien en veel zwanen. Maar daar hoef je niet helemaal voor naar Zuid - Frankrijk.

230917 raderboot 230917 Bachus

In de haven komen we tot de ontdekking dat we een raderboot hadden. Aan de fotoserie ontbreekt nog Statue L’Enfance de Bacchus

Dit beeld is gemaakt voor de wereldtentoonstelling van 1900 in Parijs. In 1901 is het geschonken aan Aigues-Mortes. In WOII is het beeld door de Duitsers gesmolten om er kanonnen van te maken. In 2019 heeft men het gereconstrueerd.

1. Jantien:
    19 september 2023
    Jammer want het is een groot natuur gebied