Dinsdag 29 augustus 2023

29 augustus 2023 - Riom, Frankrijk

We verlaten de camping van St.-Remy-sur-Durolle richting het noorden dwars door de bergen.

230829 steil de berg op

De weg loopt daarna naar het westen en we blijven deze volgen tot aan de D224, die ons naar Ennezat brengt.

230829 kerk Ennezat 230829 fresco

Daar staat de kerk Collegiale St.-Victor et St.-Couronne. Je komt de kerk binnen in het achterste gedeelte dat niet meer gebruikt wordt. De kerk heeft hier een hoog tongewelf. Het voorste gedeelte van de kerk is mooi ingericht met glas-in-lood ramen en fresco’s.

230829 Coll.St.Victor et St.Couronne 230829 gargouille

De kerk ziet er aan de buitenkant wel indrukwekkend uit, hoewel het slechts één gargouille heeft. Het is nu nog maar 8 km rijden naar Riom, waar wij vlak bij het centrum aan deze straat waarop we rijden, de laatste van de vier plaatsen op de CP bezetten. Na een kop koffie wandelen we naar het oude centrum, waar de VVV is. Daar krijgen we een boekje mee met een wandelroute. Voordat de bakker sluit, halen we daar nog iets voor de lunch. We beginnen met het verst van onze camperplaats verwijderde gedeelte van de wandeling. Vlak na de bakker vinden we het huis dat van de consul zou zijn geweest.

230829 uitkijktorentje

Het heeft op de hoek van de straat een leuk uitkijktorentje. Daarna lopen we naar Rue du Commerce, waar de Notre-Dame du Marthuret staat.

230829 N.D. du Marthuret 230829 glas-in-lood ramen

Aan deze kerk is men in 1308 beginnen te bouwen. Het heeft een prachtig raam met de Maagd tussen St.-Jacques en St.-Jean l’Évangéliste in.

230829 slak

We wandelen verder door de oude wijk van de leerlooiers en komen dan op de hoek van Rue Gomot, waar we een gebeeldhouwde slak boven een deur zien. Buiten de stadspoort eten we op een plein onze lunch op. Daarna lopen we de stad weer in en zien op Place de la Fédération een prachtig gebouw dat vroeger de graanbeurs was.

230829 Graanbeurs 230929 St. Amable

Aan dit plein staat ook de kerk St.-Amable. Ook deze kerk is een samenraapsel van bouwjaren vanaf begin 1200 tot aan de 19e eeuw toe.

230829 St. Amable fresco

Hier zijn de fresco’s in prachtige staat gebleven.

230829 middeleeuwse winkel 230829 binnenplaatsje

We lopen door naar Place St.-Jean waar we een winkel vinden met een middeleeuwse etalage. Naast de winkel vinden we een binnenplaatsje met arcades. We lopen een stukje verder naar Rue de l’Horloge.

230829 Annunciatie 230829 echtpaar Guymoneau

In Hôtel Guymoneau (gebouwd rond 1530) is het binnenplaatsje open voor publiek. We zien daar een prachtige trap voorzien van de annunciatie van de geboorte van Christus, beelden van de belangrijkste Deugden en de portretten van het echtpaar Guymoneau. We drinken nog een kop koffie op een terras en gaan dan behoorlijk moe terug naar de camper. Morgen is er weer een dag.