Dinsdag 3 oktober 2023

3 oktober 2023 - Vichy, Frankrijk

We leveren bij de VVV van Vichy batterijen en helmen in, zodat wij onze handen vrij hebben.

231003 Vichy231003 Galerie Couverte

We lopen onder de Galerie Couverte (overdekte galarijen) in Art Nouveau stijl naar de Opera en casino. Deze galerij loopt langs Parc des Source waar men heel druk aan het renoveren is. Het moet een voetgangersgebied worden met meer dan 300 bomen. De bomen die er al staan, worden zorgvuldig ingepakt, zodat zij tijdens de werkzaamheden niet zullen beschadigen.

231003 casino 231003 Passage Giboin

De entree van het casino heeft een prachtig glazen dak. We lopen door naar Passage Giboin. Het is een passage uit +/- 1900 en ook de winkeltjes hebben een uitstraling uit die tijd. Dan komen we tot de ontdekking dat we niet de goede route lopen (kaart op de kop). Wij staan nu in Rue Hôtel des Postes.

231003 Art Nouveau

We kijken hoe een man een Art Nouveau ballustrade weer nieuw leven inblaast. Hij snapt onze grap als wij zeggen dat hij Art Nouveau nieuw maakt.

231003 le Halle des Sourses

We lopen nu naar de punt waar we wel moeten zijn en zien zo Hall des Sources. Er tegenover zien we het enorme Thermes les Dômes. We lopen verder naar Boulevard des Etats-Unis.

231003 chalets Napoléon III

Hieraan staan een aantal chalets van Napoléon III die hier tijdens zijn verblijf in Vichy gewoond heeft. Er achter is een heel park in Engelse landschapstijl gemaakt. Daarna is Boulevard de Russie aan de beurt.

231003 huis met allerlei stijlen 231003 huis van Isaac Strauss

Hieraan staan huizen in een eclectische stijl. Ze hebben in veel van deze huizen van alles bij elkaar geraapt. Trouwens in deze hele buurt is dit het geval. Op de hoek van Rue de Belgique zien we een prachtige serre aan een huis. Hier heeft Isaac Strauss (chef d’Ochestre van de Opera van Parijs) gewoond. We gaan nu met de tweede wandeling beginnen. We lopen over Rue du Marechal Foch. We zien al een restaurantje waar we van een warme lunch gaan genieten. Maar eerst lopen we verder door Rue Colombier.

231003 hoek Rue Colombier

Op de hoek van deze straat zien we een vreemd in elkaar geknutseld huis. Ook in deze straat staan veel huizen in de vreemdste combinaties van stijlen.

231003 l'Église Saint-Blaise et ND des Malades  231003 mozaïek 231003 kruiswegstaties kruiswegstati

Op de hoek staat L’Église Saint-Blaise et N.-D. des Malades, een kerk in Art Deco stijl, waarvan het interieur contrasteert met de strenge buitenkant. Je wordt hier binnen overrompeld door de meest fraaie glas-in-lood ramen. Zo zijn ook de Pastoor van Ars en Jeane d’Arc in een glas-in-loodraam vereeuwigd. We zien ook een altaar met de achterkant in mozaïek opgetrokken. Het interieur van deze kerk blijft je gewoon fascineren.

231003 Moules + frites

We lopen terug naar het restaurantje dat we uitgekozen hebben en genieten daar weer eens van een lekkere moules + frites.

231003 la Maison d'Albert Londres

We vervolgen onze wandeling en komen dan bij la Maison d’Albert Londres. Albert Londres, een dichter, journalist en verslaggever die daar geboren is.

231003 Sourse des Celestins

We lopen door Parc Celestins naar Source des Celestins, een prachtig gebouw rondom een bron. Er komt water uit de kraan, maar is dat dan ook te drinken? Wij proberen het niet uit. Wij hebben natuurlijk veel meer gezien, dan dat we nu hebben opgenoemd, maar het is onmogelijk om alles te beschrijven. Door zijn vele gebouwen, hekken en andere dingen in Art Nouveaustijl vinden wij dat Vichy een bepaalde sfeer ademt. Wij voelen dit misschien zo omdat wij zoveel van Art Nouveau(Jugendstil) houden. We lopen terug naar de VVV om onze batterijen en helmen op te halen. We fietsen in Bellerive-sur-Allier bij een bakker langs om een brood te kopen. De regen, die voorspeld is om 16:00 uur, blijft uit. Het was vandaag niet zo warm als de afgelopen dagen. We konden er wel beter mee uit de voeten.

1. Maaike:
    3 oktober 2023
    Een bijzondere stad is Vichy. Ik heb er heel wat jaartjes geleden twee keer een maand een cursus Frans gevolgd bij het Cavilam. Het water in Les sources des Célestins is niet lekker, dus jullie hebben niets gemist. Geniet er nog van.
  2. Lilian:
    6 oktober 2023
    Wat een mooie gebouwen zijn hier te vinden.
    Super dat het weer nog zo heerlijk is