Woensdag 4 oktober 2023

4 oktober 2023 - Saint-Pourçain-sur-Sioule, Frankrijk

Voordat we naar de camping van Châtel de Neuvre rijden, gaan we Saint Pourçaint-sur-Sioule bezoeken omdat de Michelinatlas dit plaatsje groen onderstreept heeft. De camper kunnen we kwijt op de gemeentelijke camperplaats en nog gratis ook. Bij de uitgang van de de CP staat een verkorte wandelroute naar de VVV. De VVV is zo waar tussen de middag open. We krijgen een leuke kaart mee met een wandeling met een 14-tal bezienswaardigheden.

231004 Place Marechal Foch 231004 kerktoren en Beffroi

We beginnen op het zeer gezellige Place Marechal Foch. Het gemeentehuis is helemaal in de bloemen gestoken. Het terras van het wijnhuis ernaast zit helemaal vol. Van dit plaatje kun je zo een puzzel laten maken.

231004 patébroodjes

We gaan op een bankje op dit plein de bij de bakker gekochte patébroodjes opeten. Aan de overkant zien we de Beffroi en de kerktoren van de Sainte-Croix.

231004 muntgebouw

In een vakwerkhuis heeft in de 13e tot 15e eeuw één van de zeven koninklijke muntslagerijen gezeten. We bezoeken l’Église Sainte-Croix. Het is de op twee na grootste kerk van het departement (03 Allier). Men is in de 12e eeuw al met de bouw begonnen en de klokkentoren stamt al uit de 11e eeuw.Het interieur is gedeeltelijk uit de 15e eeuw.

231004 Sainte-Croix 231004 Ecce Homo

Het schip lijkt inderdaad op een omgekeerde boot. In één van de kapellen aan de noordzijde staat het beeld Ecce Homo van een onbekende kunstenaar. Het is gehouwen uit één stuk steen. het wordt geklassificeerd als een historisch monument. Op de weg terug naar de camper, komen we langs Jardin des Némusiens.

231004 Jardin des Némusiens

Deze tuin bevat meer dan 300 soorten planten en bloemen. Het tuintje doet bijzonder vriendelijk aan.

231004 la Sioule

Een foto van de brug over de Sioule mag natuurlijk niet ontbreken. Bij de camper drinken we een kop thee en rijden we daarna naar de camping van Châtel de Neuvre. Deze is in tegenstelling tot vele andere campings, nog open. Het groene streepje onder Saint Pourçaint-sur-Sioule in de Michelinatlas (voor een bezienswaardig stadje) was zeer terecht.