Dinsdag 4 oktober 2022

4 oktober 2022 - Deurningen, Nederland

De zon schijnt al volop als we voor ons doen heel laat wakker worden, hadden we zeker nodig. Het is al bijna twaalf uur als we op weg kunnen. We rijden eerst naar het centrum van Oldenzaal om broodjes bij de bakker te halen en een foldertje over Oldenzaal bij de VVV. De Plechelmus basiliek is inmiddels open om te bezichtigen.

221004 St. Wilibrord 221004 St. Plechelmus basiliek

Het is een kerk heel veel historie en mooie gebrandschilderde ramen. De kerk is zelfs zo oud dat er ook een fresco te zien is. Onderaan zijn de muren 2,50 mtr. breed. Aanvankelijk werden de stenen koud op elkaar gezet met een soort Lego-systeem. Toen men teveel last kreeg van ongedierte, heeft men de binnenste en buitenste laag gevoegd.

221004 paddestoel I 221004 paddestoel II 221004 paddestoel III

We fietsen door verschillende natuurgebieden en na een poosje zien we veel paddenstoelen in alle vormen en maten.

221004 Dinkel

Het riviertje de Dinkel slingert hier vrolijk in het rond. We passeren hem verschillende keren. De hoogste berg van Overijssel is de Tankenberg met 85 mtr. Die moeten wij ook over. Bovenop de Tankenberg staat een koepeltje

221004 koepel

Dit koepeltje uit 1840 staat op de plaats waar ooit een Romeinse tempel heeft gestaan, gewijd aan de godin Tanfana, waar ook de Tankenberg naar genoemd is. Er werden hier veel offers gebracht, omdat men bang was dat het geluk voor deze omgeving zou verdwijnen.

221004 Mariakapel

Beneden aan de Tankenberg komen we langs de Mariakapel. Dit kapelletje staat er ter nagedachtenis van de 3 slachtoffers van WOII uit deze omgeving en uit dankbaarheid dat Oldenzaal veel leed in deze oorlog bespaard is gebleven.

221004 vergaloppeerd

Bijna weer thuis verspert een trekker trailer ons de weg. De chauffeur heeft zich duidelijk vergaloppeerd in de bocht. Op de hoek bij de CP ligt het Pannekoekmeer.

221004 Pannekoekmeer

Hier werd vroeger gegraven voor de kalkfabriek. Er stond een huis van de familie Pannekoek en daar is het meertje naar genoemd. We reden vandaag 32 km. Er staan twee paardjes in de wei naast onze camper.

221004 CP Winnie's Wereld