Donderdag 15 april 2021

15 april 2021 - Peize, Nederland

We verhuizen naar Peize, waar camping “De Hoppenhof” in het dorp ligt.

210415 Rondje Paterswoldermeer

In de middag doen we een rondje Paterswoldermeer. We rijden eerst naar de Meerweg aan de zuidkant van het meer.

210415 Paterswoldemeer 210415 De Paalkoepel

Daar hebben we een mooi gezicht op het meer en de mooie restaurants, zoals de Paalkoepel.

210415 otterbord

We zien op deze weg een leuk verkeersbord voor een overstekende otter. Zelf hebben wij hem niet gezien, die otter. We rijden via de Hoornsedijk langs de noordoost kant van het meer dat hier Hoornse Meer heet.

210415 molen -de Help-

Hier staat de molen “De Help”. In de oorlog heeft een Engelse piloot, die gecrasht was, om hulp gevraagd. Daar de Duitsers zo dicht bij waren, moesten de Nederlanders hem helaas wel uitleveren omdat hem verbergen niet mogelijk was. Deze piloot is later de medeontwerper geworden van de vleugels van de Concorde samen met twee Duitsers. Bij de Hoornse Kaap, een restaurantje, kunnen we lekkere warme chocolademelk drinken.

210415 wallhouse

Vlak hierna zien we een grote muur met expositieruimtes er tegenaan geplakt, het Wallhouse #2. Het wordt beheerd door het Groninger museum en is ontworpen door de Amerikaanse architect John Hejduk. Via de Onlanden rijden we terug Peize. We zien daar nog een stalen beeld van een monnik. De monniken die van Aduard (klooster)naar Vries liepen, konden hier in de bosjes schuilen of rusten.

210415 monnik

1. Jantien: