Vrijdag 16 april 2021

16 april 2021 - Peize, Nederland

Vandaag gaan we een rondje naar het noorden maken. We rijden richting Groningen en komen dan door de noordelijke kant van de Onlanden. We zien nu de uitkijktoren wel, waar de monnik (van gisteren) naar verwijst. Onder de rook van Groningen gekomen, zien we het “cruiseschip” en het kantoor van de Gasunie. We rijden langs Hoogkerk en vanaf het laantje waar we rijden, krijg je een leuk uitzicht op de Onlanden.

210416 zicht op Onlanden 210416 meertje

Dan rijden we richting Leek waar we door rietvelden met waterplassen rijden. In de buurt van Foxwolde staat een oud tolhuis.

210416 toltarieven 210416 Tolkantoor

Leuk om te zien wat het een en ander aan tol heeft gekost. Dit tolhuis stond aan de verharde weg van Rolde naar Peize. Na wat bochten zien we heel wat schapen met lammetjes in een wei.

210416 schapen 210416 houten vogel

Als we een bruggetje oversteken, staat daar een mooie grote houten vogel. We komen na 31,5 km terug op “de Hoppenhof”. Hoewel het logo de vogel hop voorstelt, is de eigenlijke betekenis, de hop die in deze plaats in zo grote getalen verbouwd werd in opdracht van Groningse brouwerijen.

210416 camping Hoppenhof 210416 op camping

De camping is heel landelijk, dat zie je aan het slootje en het bruggetje.

1. Henk Visser:
    23 april 2021
    Dank voor jullie bericht. In dedemsvaart heb ik ooit een hop plantje in de grond gezet .Het schoot de grond uit zo snel dat de buren vroegen de plant te verwijderen dat hebben dus gedaan